pepparkaksgubbar

Igår bakades det pepparkakor för glatta livet. Noel nöjde sig med att titta på.

 

På hemväg från Öppna förskolan såg vi knoppar i buskarna. Lite kontrast till julpyntet som ska fram.

 

Sussi var på besök hela dagen så det blev både vuxenprat och barnlek.

 

Nu är snart huset adventspyntat klart. Filip pch jag har precis fikat och titta på hans fina ljusstake han gjort. Nu ska det bara packas klart sen drar vi till Tällberg hela helgen.



Trevlig advent!!!

liten blir stor, stor blir större

Dax att byta bilstolar. Båda killarna har växt ur sina. Båda lika glada över bytet.

 

Noel krånglar fortfarande på nätterna och i natt hade Filip mardrömmar igen. Själv håller jag på att få en visdomstand så livet kunde vara bättre. Men varför klaga. Snart är det advent och ljuset återvänder. Håller på att pynta som bäst medan jag även packar till Tällberg. Älskar detta!!!

Idag blir det pepparkaksbak. 

gå, gå, gå

Just nu är det bara gå som gäller för Noel. Med snabba steg tar han sig fram här i världen. Helst själv, men eftersom det inte går så med någon på släptåg. Filip är villig förare.

 

Lördags snickerier...

Nu är det lördagkväll och i dag har jag rivit upp garagetaket å fixat för det regnade fortfarande in men nu hoppas jag det är tätt.

Igår fredag hade jag hjälp att gipsa innertaken (tack Janne) i våra nya sovrum så nu återsår spackling, en ny vägg och nya golv...
Sen ett par bilder på Filip...



         

Till min mamma så lycka till å ha en kul resa i Etiopien, ses om ett par veckor

Anders//


varje timme

Inga biverkningar av sprutan blev det. Noel hade lite spänningar i benet som han brukar få men inget värre tack och lov. Men nu tror jag att det är mer tänder på g. I natt har Noel vaknat en gång i timmen och varit missnöjd och gnagit på det han kommit åt. Han har även börjat äta minst två ggr/natt och ibland mer. Trodde det skulle minska nu men det är en liten hungrig kille vi har. Är kanske inne i en växtperiod oxå. Så i natt har det inte blivit mycket sömn.
I går var vi på bio igen. Denna gång visades "Bröllopsfotografen". Tyckte att den var lite lång och inte så bra som jag trott. Men lite mammalyx var skönt att få.

 Noel laddar med lek.

vaccination

Ja nu är det klart. Båda killarna har idag fått första dosen mot svininfluensan. Tyvärr räckte inte vaccinet till oss vuxna så jag blev utan. Mycket gråt blev det men det gick även fört över. Nu hoppas vi att det inte blir några biverkningar.


Katastrof

Vet inte hur det går till men helt plötsligt så är allt slut i garderoben. Strumpor, trosor, bh allt är slut. Resåren är dålig, man får potatistår etc. och så är det just nu. Jag behöver förnya allt. Även byxor och överdelar. Efter en kräkande unge är det mesta söndertvättat. Kul, ja, men dyrt. 4
Planen var även att jag skulle ha tappat några kilon men har helt enkelt inte orkat ta tag i det. Så här i efterhand kan jag se hur nära det var att jag skulle bryta ihop. Jag var helt slutkörd och hade nog med att hålla mig flytande. Allt hopade sig här hemma men jag hann ingenting. Knäckande!
Men plötsligt en dag vaknade jag och kände hur orken, glädjen och lusten var på väg tillbaka. Det jag trott var normal trötthet var nog inte det. Men nu har jag sakta grävt mig upp igen och livet är tillbaka. Fortfarande finns det dagar när jag inte får nåt gjort men jag försöker se en ljusning. Snart är nog inte Noel lika krävande, det har blivit bättre måste erkännas. Så nu är det dags att ta tag i mitt liv igen!!! Inte låta alla måsten ta över och lära mig be om hjälp i tid. Jag vet allt detta men det är lättare sagt än gjort. Ska börja med att åka till Tällberg och ha en underbar släkthelg. Årlig tradition man inte vill missa. Lite shopping, massa mat, bad och bus och en avslappnande miljö. Rekreation!!!

Nu ska jag o min tiger äta lite mat.



 

Själsfränder

Tänk när man träffar en människa och det känns som man har känt den i hela livet. Så känns det med Ullis. Vi har trots allt bara umgåtts i knappt tre år men ändå så känns det så länge. Vi kan prata om allt från väder och vind till de mest privata innersta tankar och känslor. Till mångt och mycket är vi väldigt lika, har samma värderingar etc, i annat så kompletterar vi varandra. Hon är min själsfrände och en underbar vän. Är så glad att jag fick vara med och fira henne när hon gick från fröken till fru.

Ja igår var vi alltså på bröllop. Niklas och Ullis skulle bli man och hustru. Men redan på fredagen träffade jag en nervös brud och hjälpte henne med mat och dukning. Anders och pojkarna passade på att åka till farmor och hälsa på.

Filip fick vara med mormor o morfar lördag till söndag medans Noel fick följa med oss. Klockan elva var det teater för morfar o Filip och jag o Noel åkte till den blivande bruden för lite småprat. Sen somnade Noel gott och sov i 2,5 timme. Det passade bra med tanke på kyrka och fest. Vi hade sagt att vi skulle vara med så länge Noel var ok. Hoppades att vi skulle hinna med maten iallafall. Det hann vi med råge. Noel var på sitt allra gladaste och charmigaste humör. Skaffade sig tom en flickvän, Miranda.
Tårar trillade nerför mina kinder ett antal gånger i kyrkan. Men allra mest när de spelade "Du vet väl om att du är värdefull". Den är ju bara så bra!!!
Tårar trillade även till vissa tal som hölls. Vissa kan bara uttrycka sig så fint och personligt.
Klockan elva bröt vi upp (för att natta Anders) efter att ha dansat och ätit, sänt upp lyktor och skålat ett antal gånger.

 Två killar i kyrkan

 Familjen Gredin

 Får man nån mat idag eller...

 
Lyktor med lyckotankar till brudparets ära sändes upp.

 Våran gåva till brudparet

Återfunna

Ja igår hann jag med en hel del faktiskt. Bara strykningen blev liggande. Men den har jag hunnit med en del av idag. Noel o jag var hemma och tog oss an den istället för att åka till Öppna förskolan.

Skam den som ger sig. Nu har jag hittat mina borttappade klädet. Nerpackade så fint och undanstoppade. Hittade en jacka som Filip fortfarande kan ha. Passar bra till dagis och innan den nya kommer.

 Noels nya favoriter. Majskrokar.

 Här hemma är det kamp om vem som ska ha skeden.

Testar ny välling och gröt under ett par dagar för att se om Noels magknip blir bättre. Ibland blir han så ledsen och man kan se att det gör ont. Han har ju matvägrat ett tag men nu är matlusten tillbaka. Ibland går det inte ens tre timmar mellan målen. 

Filip håller på att sluta sova middag och då kan det bli att han ibland somnar till Bolibompa. Beror på aktivitet under dagen och hur natten innan varit. Han är en stor kille nu. Men ändå liten. Igår skulle vi gå på promenad när det var mörkt men han ville genast gå in. Tummens monster kan ju finnas i skogen...

På tisdag ska jag o Filip vaccinera oss har jag tänkt. Lagom nu när Filip inte är rädd att gå till bvc men vad ska man göra. Säkerheten framför allt. För skulle det hända honom nåt vill jag inte känna att jag inte gjort det jag kunnat.

mysdag

Idag har vi bara en mysdag hemma tillsammans. Eller jag försöker samtidigt färdigställa en bröllopspresent, tvätta o stryka, göra köttfärslimpa o mysa. Får se hur det går???

Igår hade vi en heldag på Öppna förskolan med babyrytmik och korv. Noel älskar fallskärmen och skrattar högt när den kommer fram sen hittade han en ny favoritleksak att gnaga på. Ska leta fram den vi har hemma.

 fallskärmssång. Noel är den i svartvitt.

 


efterlysning

Vilken helg vi har haft. Möhippa och babysimsavslutning. Inte undra på att vi blev trötta, Jag o Noel. Här kommer killen simmandes. Simfrökens kommentar; "Simma kan han men han dricker väldigt mycket vatten."  Jo tack jag vet.

 

 Diplom ska man ha när man vart duktig.

 Noels två vassa tänder som han gärna gnager med.

 Snygg frissa eller...

Möhippa i lördags som sagt. Noel fick följa med och jag hade ställt mig in på att vara kvar så länge han ville. Vi mötte den blivande bruden vid tågstationen i Västerås (hon hade fått ett brev där det stod att hon skulle ta tåget 11.22) sem fortsatte vi till Arosfortet för lunch och lek. Noel sov gott i vagnen.
Efter det åkte vi till Mälarchocolateriet för chokladprovning. Vi drack även underbart vitt jasminte (120 kr/hg). Chokladen var så där och hur mycket de än sa att den mörka är bäst så håller jag mig nog till den vita (som inte innehåller nån kakao) eller den ljusa.
Nälr shokladen var avsmakad och teet uppdrucket för vi vidare till Hallstahammar där vi hyrt hela Sporthallen för bad och bubbel.
När alla var rena åkte vi hem till en av tjejerna för att laga mat, fläskfilè och potatisgratäng. Noel sov gott i soffan tills maten stod på bordet. Då tyckte han att det var dags att åka hem. Så medan vi åkte hem fortsatte tjejerna med kladdkakebak och sen träff med svensexan på krogen.

 

Efterlyses: två vinteroveraller och en jacka med tillhörande byxor. Har letat i hela huset men kan inte hitta de vinterkläder Filip hade förra året. Nånstans måste de ju vara. Vet bara inte vart!!!

Delad dag!

AIK klacken jublar efter mål på Råsunda

Idag delar familjen upp sig.
camilla: Möhippa inför nästa helgs bröllop tog Noel med sig. Kommer hem Sent eller tidigt...
anders: Cupfinal AIK-IFK Göteborg Öl fest å kommer hem ikväll trött.....
filip: Mormor bjössar på beställd mat, kommer hem på em..

Anders har fått erbjudande om jobb på bombardier men velar trotts detta, fattar inte varför. Det blir förmodligen en till polen-resa veckan innan jul å det var väl typ den sämsta veckan ur familjesynpunkt men tillfällena kommer inte hagla..

Nu är det dax att fyllna till inför finalen!  SKÅL::!:!:

vittt på marken

Hurra!!! Det är vitt på marken. Åh vad jag älskar detta.



Igår åkte vi till Maxi o handlade lite innan vi fick besök av Allis o Ullis. Första gången som Filip o Allis lekte tillsammans och inte brevidlek. Allis var Noel och Filip pappa. Han stoppade om henne i sängen och gick och handlade. Kul att se de tillsammans.

 Noel kan sitta i kundvagnen.

 Filip passade på att önska sig en dator av Tomten.


snö

Idag hade jag tänkt åka in och titta på Fame men de ringde från dagis och sa att de hade magsjuka. Omtänksamma fröknar på Brumma. Det vill vi inte ha så Filip får vara hemma. Kan nog passa båda killarna för natten var tuff. Filip har drömt mardrömmar om både spöken och troll och vaknat srorgrinandes flera gånger och Noel har varit allmänt stökig. Så idag får det bli en lugn morgon med Molly Mus och mys pys.

Såg alldeles nyss att det snöade. Yrde runt och försvann.

Vintern är på väg.


ny skola

Idag var då dagen när jag skulle få veta var jag ska jobba till hösten. Hade önskat få vara kvar i Ramnäs men så blev inte fallet. Ska istället börja på Starbäcksskolan, den skola som ligger närmast oss och som Filip troligtvis börjar i om tre år. (man kan aldrig vara säker hur sura kommun tänker) Starbäck är den enda skola som jag inte varit på och det känns både spännande och nervöst. Nu är det inte bara jag som är ny utan i och med omorganisationen är vi ganska många nya och flera av de har jag jobbat med förut. Det blir en ny utmaning i arbetslivet. Bäst att tänka så, har ju bytt arbetsplats så många gånger och det brukar bli bra. Kommer dock att sakna mina kompisar i Ramnäs. Måste nog åka och hälsa på de snart.

På förmiddagen var det babyrytmik och klädbytardag på öppna förskolan. Gjorde ett kap. Köpte overall till Noel för 20 kr. Alltid lika kul!!!

  

I Noels värld händer en hel del. Nu har han fått fart på gåstolen även framåt så nu är det inte lika kinkigt. Bara när han kör fast. Mer tänder är nog på väg för han gnager på allt och vill inte gärna äta mat. Bästa leksaken just nu är ett mjölkpaket. Banka på bordet är oxå kul, eller ta ut och in nappen, eller kasta leksakerna på golvet.

 

Sköna maj välkommen

Nu är det klart och betalt. I maj åker vi till Gotland och blir kvar där i en hel månad. Har fått tag i en mysig lägenhet i centrala Visby med trädgård och allt. Anders ville först till Spanien men det kostar för mycket och då blev det en kompromiss. Båda älskar vi gotland och det känns lite som utomlands. Vi var ju där en vecka när Filip var liten och nu är det väl sista chansen med föräldrardagar. Det ska bli mysigt med långsemester tillsammans innan jobb och dagis startar igen.

Min största undran just nu är var alla pengar egentligen tar vägen. Upptäckte just att kontot var slut. Hmmm. Har bara köpt mat och förnödenheter samt betalat fackavgift. 3000 räcker inte långt. Inte blir man rik på föräldrpenning. Tur att vi har sparade pengar.

Nu ska jag mysa med Filip en liten stund.

RSS 2.0