poolspel

Ja nu har grabbarna och jag varit på poolspel i fotboll i dagarna två. Igår var vi i Tillberga och idag i Irsta. Det blev sammanlagt sju matcher, dock bara en vinst, men jag är så stolt över killarna i laget. Det var ingen som surade eller hängde läpp utan de kämpade tappert på. Många lag i Västerås börjar sin fotbollsskola när de är 4 och i Sura får de inte börja förrän de är 6, så de ligger ju lite efter i träningen. Filip ville gärna stå i mål fastän han är så skotträdd. "Kan ni skjuta lite lösare", sa han till motståndarna en match. Känns mycket bättre när han är utespelare. Nu har dagarna tagit ut sin rätt. Har blivit rejält förkyld och febern har härjat i min kropp i två dagar så nu vill jag bara ha lite mat och sen dra täcket över huvudet och sova.

Disneyland

Ja så hade då äntligen dagen kommit som vi så länge gått och väntat på. Äntligen skulle vi få åka till Disneyland. Kvällen innan var grabbarna pirriga och hade svårt att somna. Väskorna var packade och stod bara och väntae.
När så morgonen äntligen grydde var det dax att ta sig till Arlanda. Det var en lång resa men till slut var vi framme och kunde checka in både oss och bagage.
Flygresan gick över förväntan. Noel somnade när vi startat och sov en gott en stund. Filip spelade nintendo.
Det gick snabbt att få väskorna och snart satt vi på bussen ut till Disney.
Vilken lycka det blev sen när vårat hotell visade sig vara inspirerat av Blixten och Bärgarn. Hela rummet var fullt av bilar och det stod även en goodybag med godis, kakor, vatten mm åt oss samt varsin Pluto (gosedjur) till grabbarna.
Eftersom vi hade biljetter till parkerna redan från första dagen så tog vi bussen direkt bort till Disneyområdet. Vi valde att gå in på Disneyland och där möttes vi av en fantastisk syn. Första "landet" var inspirerat av 1800-talets Amerika med fantastiska hus, hästdroskor mm. Vi fortsatte till Discoveryland. Framtidens land, inspirerat av bla. Star Wars och Toy Story. Vi hann åka några karuseller och insupa atmosfären innan det var dax för den stora Disneyparaden. Varje kväll går den av stapeln och är en fantastisk tillställning där många av disneyfigurerna kommer åkandes eller gåendes i paraden till musik. Noels favorit var Baloo som dansade och skakade på rumpan. Varje kväll vi var i parken tittade vi på paraden. Det var helt klart en av mina favoriter.
När parken stängde kl 22 hade de även en stor ljus- och fyrverkerishow. Vilken upplevelse det var. Så bra gjort.

Måndag morgon var vi redo igen. Upptäckte att man var tvungen att vara tidig till frukost för kl 8 var det lååååång kö. Men vi var ju uppe så vi hann före kön. Sen var det bara att ta bussen till parken igen.
Idag fortsatte vi att utforska. Idag var det Fantasyland som stod på schemat. Här fanns alla figurer representerade. Karuseller som tog oss genom sagovärldarna, både i båt- och tågform eller på annat sätt. Många av figurerna kom även ut i parken så barnen kunde hälsa på dem eller bara titta. Noel älskade bla Törnrosas slott och Filip gillade Peter Plans flygtur.
På em delade vi på oss för nu ville Filip åka andra läskigare karuseller och Noel ville träffa prinsessorna. Vi sammanstrålade vid kvällsmaten och avslutade kvällen tillsammans.

Tisdagen spenderade vi i Paris. VI åkte båt på Seine, tittade på Eiffeltornet, var vid Louvren och såg en del annat på håll. När vi kom tillbaka till Disney så hade det regnat. Vilken tur vi haft som varit i Paris utan regn.
Varje morgon på hotellet fick vi besök av två disneyfigurer. Det var inte alla grabbarna ville fotografera sig med.
Onsdag och torsdag var vi i Walt Disney Studio Park. Här var det filmen som stod i fokus och allt var byggt i studios. Man kunde få uppleva specialeffekter, se på olika filmer och föreställningar, åka karuseller med filmteman mm. Vi var bla på en stuntshow där vi fick se hur det går till att spela in stuntscener till en film. Det var hur häftigt som helst. Alla var vi mäkta imponerade och när de sen avslöjade vissa tricks var det så cooooolt som Noel sa. Även i denna park hade de en parad med disneyfigurer, inte lika pampig som i disneyparken men fullt godkänd.

Alla affärer i Disney Village och i parkerna var rikt utsmyckade och en sagovärld i sig. Stora och pampiga och jag hade kunnat handla hur mycket som helst. Tyckte inte heller att det var så fasligt dyrt.
På fredagen utforskade vi de delar av disneyparken som vi inte ännu hunnit med. Vi var i Frontierland (cowboys och indianer) och Adventureland (Pirater, Alladin, Davy Crockett mm). På em delade vi på oss så grabbarna fick göra det de ville. Innan vi åkte hem för kvällen tog vi en sista shooppingrunda. Noel fick köpa sina efterlängtade prinsessor och Filip fick sina Michael Jackson saker.
På lördagen blev det frukost och packning och sen en sista tur till parkerna.Båda killarna hade fått önska vad de ville göra en sista gång. Filip ville åka två karuseller. Gruvbanan med mig och Piratbåtarna med Anders. Noel ville se Musse och Kalleshowen. Så så fick det bli.
På em tog vi bussen till flygplatsen, trötta och lite ledsna för vi har haft det så bra. Noel sov sig igenom nästan hela resan hem, han somnade innan start och vaknade förvånad när vi skulle till att landa. Filip och jag spelade nintendo och Anders passade på att titta på sina ögonlock.

Här följer några filmer från Disney.
 En del av ljus- och fyrverkerishowen först.

Stuntshowen

Kan de så kan vi. Noel o Filip dansar loss.

En liten del av Disneyparaden.