babysim

Igår var det första babysimmet för Noel. Han verkligen njöt av att vara i det varma vattnet. Filip passade på att vara ute på djupt vatten. Helst hade han nog velat hoppa från trampolinen.

   

Sen blev det kalas hos Allis. Med mycket bus o lek. Precis som ett kalas ska vara.

   

Noel växer o gror. Är nu 62 lång och väger 5.8 kg. Hade inte gått upp så mycket men en klick smör i maten ska väl göra susen. Sinnika tycker han är en pigg och aktiv kille som är med mycket för sin ålder. Social kille!!! Fötterna är väldigt intressanta just nu.

 

Nu ska vi iväg o titta på brudklänningar...

Tack!!!



Tack alla ni som kom och firade mig på min 3 årsdag. Vilka roliga presenter jag fick. Igår när alla hade gått hem lekte jag länge med mina nya bilar (vi hittade vattentanken till brandbilen) och mitt Pippihus. Sen tittade jag flera gånger på filmen om Stora maskiner. Jag ville inte gå och sova för det hade ju varit en sån bra dag. Men tänk vad roligt det var att vakna idag och alla saker var kvar. Det var bara att fortsätta leka.
Här kommer lite bilder från min födelsedag.

   
    
  
   
  

Idag ska lillebror börja på babysim så det blir bad på fm och på em blir det kalas nr 5 och 6. Allis fyller 3 år idag och hemmes mamma fyllde i fredags. Men då var vi hos fadder Sussi som oxå fyllde år då. Sen är det slut på kalasandet ett tag. Ja, jag ska visserligen ha kalas på dagis imorgon och sen blir det kalas med mormor o morfar på tisdag. Men sen är det slut...

Tack och hej, leverpastej!!! 



GRATTIS FILIP 3 ÅR



Morgonen startade perfekt med paket och sång. Vilken lycka att få ett Pippi hus.

Nu är det dukat, tårtorna är gjorda och vi väntar bara på gästerna.

Skridskoprins???

I söndags var Filip med om nåt spännande. Vi var till ishallen och köpte skridskor till honom och mig och då fick han syn på ismaskinen. Den fann han så fascinerande och undrade hur den gjorde. Spelarna på isen var inte lika intressanta. Nu vill han bara att vi ska åka skridskor och titta på ismaskinen.
 

Nu är allt bakat till kalas och dop. Bara tårtorna kvar.

Idag är det dax för kalas nr 2. Det är Maja som fyller 10 år. Grattis tjejen!!!

Välkomna



Lördag 29 augusti kl 15.00 är ni välkomna på Filips 3 årskalas.


Hårkaos

Jag hatar min nya frisyr. Tänk att jag aldrig lär mig, utan litar på vad frisörerna säger. Nu är det alldeles för kort uppe så det blir som en potta. Och nere är det så urklippt så det bara är fjun kvar. Fy farao!!! Ska det bli någorlunda okej måste det fönas, plattas mm. Vem har tid, lust och ork till det? Inte jag! Hoppas det växer ut fort. Får väl bära mössa tills dess.

Nu har vi påbörjat vår kalasvecka. 6 kalas på 8 dagar. Härligt!!! Först ut var Emelie som fyllde 5 år igår. Grattis tjejen! Hon var så stilig i sina klackskor och vippade på rumpan som värsta modellen. Vad ska det månne bliva.
   

Noel älskar att vara på kalas eller bland folk i allmänhet. Han njuter av all uppmärksamhet. Då ska man inte sova. Men i natt sov han. Från tjugo över nio till kl fem. Trodde inte det var sant när vi vaknade. Det var länge sen vi fick sova så många timmar. Skönt!!! Hoppas det håller i sig.

Brunett

Jaha så var man brunett. Var till frissan idag för omstyling. Fick pengar när jag fyllde år och idag var det dags. Vi valde att ta fram den färg jag har i botten och då blev det brunt. Kunde se skillnad i färg från när jag var gravid och efter. Det syntes en tydlig rand. Håret var mycket mörkare då jag var gravid. Visste inte att håret påverkades så mycket. Är ovanligt att vara så mörk men jag vänjer mig väl så småningom.
Anders hade första lediga fredagen idag och det var lite nervöst att lämna killarna ensamma eftersom Noel brukar vara panikslagen när jag kommer hem och Anders en aning stressad. Därför har det varit lättare att inte ta nån egen tid. Men hipp hipp hurra det gick bra idag. Det bådar gott till blomkursen.
Sen har jag pengar kvar att spendera på mig själv så det blir nog jacka och skor tror jag tralala.

Nu har Noel börjat använda Filips gamla kläder och då ser man vilken skillnad det är på de. Noel är så smal så byxorna är för stora i midjan och tröjorna blir som säckar. Han fyller inte ut de som storebror gjorde. Men det är roligt att få ta fram gamla favoriter och de passar. Nostalgi!!!



Mat är gott tycker Noel. Han smaskar glatt i sig der som erbjuds och blir arg när det är slut.

bacillattack

Jaha så är dagisbacillerna i farten igen och den första de angrep är mig. Känner mig helt slut i kroppen, halsen värker och febern rusar i min kropp. Huvudet värker och moler mest hela dagarna. Fy farao vad trist det är! 

Filip är inne i en riktig växaperiod just nu för helt plötsligt är både byxor och tröjor för korta. Hallå var tog strl 98 vägen. Var tvungen att mäta honom och han är 100 cm. Kors i taket. Nyss var det 98 cm.

Noel är nog inne i en utvecklingsfas för nu är det oroliga nätter igen och det kan de visst ha när de lär sig nya saker. Hjärnan går på högtryck hela tiden.

 
Noels favoritsysselsättning just nu är att smaka på allt. Det började med händerna men nu ska allt dit. Servetter är jättegoda och roliga att leka med.

 
Filip vill gärna prova på Noels saker och han har kommit på att det är kul att gunga i babysittern. Den gillade han aldrig som bebis. En annan rolig sak just nu är att klä ut sig. Det blir riddare, spöke, sjörövare, Karlsson på taket eller nåt annat.

nu funkar den

japp, nu fungerar filmen i föregående inlägg

potatis- och majspuré



Så här ser man ut när man precis ätit mat för första gången. Potatis- och majspuré blev det. Hade tänkt göra egen potatis men med en trotsig 3 åring och en 4 månaders bebis blir det inte alltid som man tänkt sig. Jag tror det mesta av maten hamnade brevid men nåt fick vi väl i oss iallafall.

Idag åkte vi till öppna förskolan. Första gången för Noel och ett kärt återbesök för Filip. Det var flera som vi kände igen från förr och vissa har oxå fått tillökning. Noel var på sitt allra gladaste humör, låg o pratade,skrattade o hade fullt sjå med att hålla koll på alla. Sångstunden var rolig men sen tog orken slut och han somnade gott. Filip fick en bebis och ville inte åka hem, som vanligt.

 

Så här kan det se ut när man vill framåt.
 

Frihet

Nu har Noel fått lite frihet och kan snart ta sig dit han vill med hjälp av sin lära gå stol. Filip älskade sin och vi får väl se vad Noel tycker. Igår var vi och hämtade den hos Magnus och Noel satte genast igång med att prata med nallarna. Han når nästan ner med hela fötterna och om han tar i så kan han sparka sig bakåt. Än så länge verkar han gilla den. Han är ju ett barn som vill vara med och sitta eller stå och helst prata så det här kan ju inte bli bättre. Dessutom kan jag få lite frihet och slippa gå och bära på honom jämt. Delad glädje är dubbel glädje!!!

 

Dagar man vill glömma

Ibland finns det dagar som man bara vill glömma och igår är en sån dag. Den började bra. Noel hade sovit ok på natten och vi vakna vid halv sex som vanligt.
Men Noel tycker inte om Filips dagistider. Han hinner lagom somna och sen är det dags att åka med brorsan till dagis och då blir allt galet. Då vill han inte sitta i bilstolen utan skriker tills vi är framme och blir supernöjd när han får komma upp och sen samma visa hem. Igår hann jag bara ta upp honom så somnade han. Skönt tyckte jag, nu ska här bakas.
Hann baka både björnbärskaka och muffinsen var på väg när det var dags för mat. Sen lekte Noel medan jag bakade klart men sen började allt.
Noel hade tröttnat på att leka själv och resten av dagen ville han bli buren. Vet inte hur långt jag gick med honom på famnen igår. När han hade somnat hann jag bara lägga ner honom så vaknade han. Eller så var det dagishämtning.
Det var två trötta individer som gick och la sig kvart i sju igår. Noel somnade bums och sov gott när han fick ligga på min mage. Vaknade inte förrän vid tio och ville ha mat.

Idag ska vi ta det lugnt och låta lillkillen sova. Sen ska vi hem till Magnus och Anton en liten stund för lek o bus.

Morfar

Tack morfar för att du hämtade mina skor i Sala. Synd att du hade fel med 7 km.
                                                                                             
                                                                                                                      Kram Filip

 jag o morfar

 Noel och morfar

Förvirring

I lördags glömde vi Filips skor och shorts i Sala och igår var det dax igen. Noels goseelefant kom bort nånstans i Esklistuna. Vet inte när den försvann men när vi kom hem var den spårlöst borta. Ja, ja, sånt händer. Ingen fara på taket. Tur att det inte var Filips kanin...

Igår var vi alltså på Parken Zoo med mormor o morfar medan pappa vilade huvudet. Filip ville gärna ha med Anders så han försökte blåsa bort det onda utan att lyckas.
Det var en varm dag så vi sökte skugga när det gick. Tittade på en massa djur som oxå ville ha skugga. Det roligast var när varanen till höger bajsade på krokodilen i vattnet. Inte bara en gång utan tre. Det var nog tur att han inte var nära krokodilen då.
   

Jag , Filip och Noel åkte tåg runt hela parken. Det var intressant att lyssna på informationen om de olika djuren och Filip
hade jämt göra med att tala om allt han ville gå och titta på sen.

Sen blev det leka av för morfar o Filip. Hela Fantomenland skulle provas o utforskas. I Fantomengrottan träffade de självaste Fantomen och Filip passade på att larma för stöld.

Efter maten blev det karuseller för hela slanten. Helt orädd är Filip och morfar hade bara att hänga på. Dagens nyhet var Flying frog.
   

Innan vi åkte hem var det show med Totte och Zillah och Tobbe trollkarl. Filip skrattade gott åt Tobbe trollkarl. Båda killarna somnade gott i bilen hem.

En härlig avslutning på sommaren!

Idag var det vardag igen och Filip har varit på dagis. Nu är han bland de stora på avdelningen och fick sova på madrass. Allt hade varit bra och han ville vara på kvar på dagis. Vad annat kunde jag tro.

Här är morfar och Filip i Flying frog.


Totte och Zillah.

Silvköparen

Idag har vi varit och badat medans Anders var på golftävling. Eftersom de varnade för alger i Mälaren for vi till Sala. Hittade en mysig liten badplats vid en camping och där blev vi kvar hela dagen. Det badades och lektes och vi njöt alla av den varma solen.



  

Vilken härlig dag!!!

På banan igen

Vilken härlig dag vi har haft idag. Tog det lugnt eftersom vi alla varit trötta och slitna. Noel vaknade halv fyra i morse och pratade glatt. Han somnade inte om förrän halv sju. Ingen idé att somna om utan jag passade på att ta en skön dusch i lugn och ro. Noel vaknade bara för att äta och sov sen hela förmiddagen. Då fick jag en stund med Filip och kunde även tvätta och stryka. Efter maten sov Filip och då fick Noel sin skörd av mamma.

 
Nu vill Noel oxå sitta med vid bordet när vi ska äta. Sitta eller stå ska man göra nu. Ligga är ju bara för bebisar.

 
Noel har upptäckt TV:n. Kul att titta på när ingen annan vill prata.

 
En trött och en lite piggare kille.

Myggfritt

Igår flydde vi myggen och styrde kosan mot Sala. Visste att det skulle finnas en stor lekpark där och inte blev vi besvikna. Den var tom bättre än vad jag mindes den. Filip och Anton roade sig kungligt och fick med både morfar och morbror i leken.
Sala i sig överraskade mig. Det var så mysigt bland affärerna och parken i sig verkade underbar med vatten och allt. Dit måste nog jag och Noel göra en utflykt en dag. Sen ska vi lura med oss Anders en fredag så han och Filip kan leka och klättra.

 en busig Noel som vill resa sig i vagnen

   

   

 två busfrön

Det var två trötta killar jag hade med mig hem. Den ena varvade ner med en Pippifilm och den andre gallskrek i två timmar tills han somnade . Det är i det läget man ångrar att man sagt ok till golfspel. Men Filip och jag fick en mysig stund tillsammans när Noel väl somnat. Vi läste bok efter bok efter bok. Just nu är han väldigt intresserad av bokstäver och ord. "Vad står det här för nåt?"

Idag har vi hjälpt morfar med hans telefon och sen trodde jag att jag skulle få en lugn eftermiddag eftersom Filip var så trött men mitt i allt behövde han göra ett toabesök och eftersom blöjan är väck så var det bara att gå upp. Sen var det slut på vilan. Och min ork. Det var som att nån drog ur korken, all ork bara försvann. Har man då två killar som pockar på ens uppmärksamhet kan det bara bli för mycket. Det var så skönt när Anders kom hem !!! Nu får jag vila öron och hjärna en stund. Lite sömn sen så blir allt bra igen. 

Visste ni att det finns en sång som heter Prins Noel? Blev glatt överraskad när jag såg det. Måste kolla upp den lite mera.


bullar och pippikakor

Nu har det bakats i två dagar. Igår bakade vi Pippikakor och idag hjälpte Filip mormorm att baka bullar. Det vankas ju både kalas och dop inom en vecka. Men jag känner mig inte stressad över det nu, får väl baka när Filip är på dagis och Noel förhoppningsvis sover. Annars måste väl bagaren överleva.

   



Noel fick provsitta sin stol idag för om två veckor är det dags för lite mat. Han var lite fundersam över vad vi gjorde.

 Nej vad har ni nu hittat på.

 Det kanske inte var så tokigt iallafall.

 Helt ok kanske...

Har fått lov att handla en ny skötväska för den andra gick sönder. Så välanvänd är den. Hade tur att hitta en på rea för de är svindyra. Denna hade tom termosfunktion för nappflaskan.


Mygginvasion

Måndag morgon. Anders har åkt till jobbet och vardagen börjar så sakta göra sig påmind. En vecka kvar sen börjar Filip på dagis igen.

Under veckan har vi haft myggattack här. Stora, elaka mygg så man inte velat gå ut.

En morgon kom Thomas cyklande. Han och Anders jobbade med framsidan och självklart fick de hjälp av Filip.

   

Man vat aldrig vad man kan hitta när man är ute. Filip hade fått besök i poolen, av en groda.

  

En dag hälsade vi på hemma hos Allis.

  

Senare samma dag fick vi besök av fam Johansson. Deras tre kottar (5 och 8 år) och Filip lekte o lekte. Vilken tur att vi har ett stort lekrum för det var billek och matlagning om vart annat. Kul att se Filip leka rollek när han hade nån som hjälpte honom.





Vilka knep använder man inte när hårtvätt inte är så kul. Filip provar på att vara badmonster.

En nöjd Noel är en sittandes Noel. Här åker vi vagn. Men vad händer när man somnar???

  

Bilder från Filpis semester med Torsten å Farmor


Storfiskaren..




Hos farmor får man Bamsetidning....




Fiskelektion....




Frukost i husvagnen...




Hmm vad pratar Torsten om för kul....

RSS 2.0