Julkalenderdags

Fick lite småpanik när jag insåg att det är första december i morgon. Fick leta fram kalendern, skriva ett brev från Tomten och gömma paketen i en hast. Det är klart att vi måste ha paketkalender i år med. Tycker det är lika kul som grabbarna.
Idag ska jag på föreläsning så mormor o morfar ska vara barnvakt. Det blir en toppenkväll för ungarna. Noel är helgalen i Mimmi (mormor), när hon är med har jag ingen chans. Då får jag inte göra nånting med honom. Nåt han inte tycker om är kylan ute. Han fryser och vill bara in. Spelar ingen roll hur mycket man tar på honom. Det är inte lätt när man är liten och inte kan röra sig som man vill.

Bamses hus

Denna dagen blev riktigt bra trots att den inte startade så lyckat. Mycket tack vare en underbar mamma/mormor och en snäll lillebror.
Vi har bakat pepparkakor och gjort Bamses hus. Vi har även haft mycket kusinlek, både inne och ute i snön. På em gick vi ner till morfar och fikade. Nu är det bara lite mat och sen i säng. Får se om jag kan jobba i morgon. Klarar mig hyfsat så länge jag äter alvedon.

   





Ps. Pappa se så mycket snö vi har! Ds.

mera snö

Vaknade halv fem i morse och kunde inte andas eller röra mig. Det gjorde så himla ont i ryggen. Ramlade igår när vi kom hem och måste ha sträckt mig på nåt vis. Aj, aj, aj. Kunde inte ha kommit olägligare. Vi som skulle baka idag. Men nåt kanske vi kan få till. Har stoppat i mig alvedon så musklerna får vila. För som det är nu kan jag knappt röra mig utan smärta.
Glömde tala om att ni kan vänta er mycket snö närmaste två veckorna. Så var det förra gången Anders var borta så varför bryta den traditionen.


tårar

Ja nu är Anders på väg mot Kina. Det blev en jobbig hemresa från Stockholm för övriga familjen. Filip, min lilla tuffing, kämpade och kämpade men kunde inte till slut inte hålla tillbaka tårarna. Han grät floder och kallade taxin för dum som tog hans pappa. Hur ska man förklara för en 4 åring att pappa kommer tillbaka? Jag försökte så gott jag kunde. I Enköping somnade han av ren utmattning tror jag. Nu har vi pratat med Anders och då blev Filip ledsen igen. Usch vad det är jobbigt att se han så ledsen. Det skär i hjärtat. Fy!!!! Nu ska jag gå och mysa med grabbarna.

Julens dörr står på glänt

Nu är årets dörrkrans gjord. I år går den i orange och natur. Blev även en bordskrans när vi ändå höll på. Ska sprida lite ljus och värme i vintermörkret.
Inne har vi börjat advents- och julpynta. Sakta men säkert kommer det fram mera saker. Mysigt!!!

  

telefonsamtal

Nu laddar vi inför en helg som det står mycket på schemat. Men nästan bara nöjen.


 Upptäckte just att någon ändrat inställningarna på kameran så denna film blev inte som jag tänkt mig.

rockband och blodvite

Ungar är bara för härliga. Igår när jag hämtade Filip på dagis kom jag mitt i en rockkonsert. De hade startat ett band och tränade för fullt på att headbanga. De hade skrivit en sång om Bamse och skulle just till att uppträda. Så det var en motsträvig kille som jag fick med mig hem. Nu när jag lämnat honom satte de genast igång med att skriva mera sånger så vi får se om det har varit nåt mer uppträdande idag.
Noel lämnade jag blodig på haka och i munnen. Han ramlade på den knögliga isen hemma och hur jag än torkade så såg han ut som en boxare. Men han brydde sig inte om det utan ville bara in o leka. När sen vapendragaren Emme (Emil) kom samtidigt fick det gå undan.

Igår var jag på bio och tittade på Julia Roberts nya film. Hur jag än försökte nickade jag till inte bara en gång utan flera. Filmen var bra och tänkvärd så det var nog tröttheten som tog överhanden.

Nu är det bara en vecka kvar sen åker Anders till Kina så det känns som det är en del att fixa innan dess. Adventspynta, handla mm. Julklapparna är nästan klara så det känner jag ingen stress över.

Ha det!!!

ännu mera snö

Vilket kaos det har varit idag. Morgonen började med att jag körde fast med bilen när jag backade ut från garageuppfarten. Men med mycket gas så redde det ut sig. Väl framme vid jobbet var det flera bilar som kört fast och inga lärare kunde komma åt sin parkering. Så det blev till att leta efter nån annan parkering. Nu på em var det bara att greppa skyffeln och ge sig på snövallarna. Efter 40 minuters skottande ville Noel inget mera. Så det var bara att sluta och lämna det som var kvar. 
Nu sover grabbarna gott (alla tre) och jag tänker mysa en stund i soffan och njuta av lugnet.



 

snö snö snö

Åh vad härligt med snö. Filip är ute o gräver och vill inte komma in.


måndag igen

Nu är höstlovet slut och det är åter dags för både dagis och jobb. Helgen avslutades med en tur till ishallen. Nu när Filip fått nya skridskor så går det mycket bättre för honom. Han "går" själv på isen och är glad när han kommer hem. På em satte Anders upp våra grindstolpar, så nu har alla som går förbi nåt nytt att fundera över.

öppna förskolan

Idag blev det kusinträff på Öppna förskolan. Anton och Vilma var oxå där och lekte.

  

   


trött kille



Ja vad kan man säga annat än att det är jobbigt att ha hantverkare hemma och inte få sova på fm när man varit vaken på natten.
Men nu har vi iallafall varmt i vårt hus. Och vips fick vi ett till våningsplan som vi kan använda till annat än bara sova där.

Idag blir det Öppna förskolan på fm och sen ska Filip o mormor ha biodejt. Det visas höstlovsbio i Sura och det fick Filip se på dagis och undrade om jag hade 50 kr så han skulle få se den. Trodde jag skulle få följa med men icke. Det var mormor som blev tillfrågad.

skattjakt

Nu är jag frisk och kry igen. Skönt!
Höstlovet startade med skattjakt vid Sala silvergruva. Mycket spännande tyckte Filip.

   

Igår var vi till Öppna förskolan en stund och hälsade på. Det var många stora barn där så Filip lekte med de tills det var dags att åka hem. Då hade jag bara Noel att "vakta". Han är ju så snabb och nyfiken så det var bara att vara på sin vakt.

Idag har vi hantverkare här som sätter in nya värmepumpar. Det får bli lite film och mys så här på fm tills det är klart.

RSS 2.0