Hemresa i bilder

Att vara 1år och 7månader och ge sig iväg på en 65 mil lång hemresa är ingen lek ska ni veta men det har gått ganska bra trotts allt. Mycket lek, bus å många sånger med mamma i baksätet har hjälpt. Nu får ni se några bilder på snö-förändringarna vi har haft idag.

    

Nu ska vi sova i våra egna sängar å vila ut inför hästupplevelsen i morgon å TACK för en supervecka farfar..Filip//

IKEA Sundsvall ett lek och blöjbytar stopp

29032008.jpg
IKEA Sundsvall ett lek och blöjbytar stopp

debutant i skidbacken

Ja nu har man äntligen gjort sin debut i skidbacken. Det var lite läskigt till en början men ganska kul på slutet. Fick bra support av familjen - " tyngden mot dalsidan älskling " om ni kommer ihåg den repliken. Lärde mig både svänga och ploga innan jag gav upp. Man ska ju sluta medan man är på topp!
   

Familjen njuter av vårsolen i skidbacken.

image849

Nu får vi nästan inte av Filip från skotern. Idag tom körde han själv, hans eget påhitt. Anders skulle hjälpa mig och då passade Filip på att gasa iväg. Inte blev han rädd utan skrattade bara. Likadant var det när vi åkte pulka. Han kastade sig ur och rullade runt. Reste sig och skrattade och sa " ije". Bara att dra upp han för backen igen.

    

Farfar har fått en skugga i form av Filip. Filip tittar och härmar allt som farfar gör och håller koll på vart han går. Han ska göra allt som " Af " gör.

image855

  Jag o Filip gosar vid frukostbordet.   

Nu ska vi bara packa och titta på Let`s Dance innan vi ska sova. I morgon bär det hem till verkligheten igen.

mamma ramlar i skidbacken

28032008.jpg
mamma ramlar i skidbacken

Stora konstiga fåglar

Vid min farfars fågelbord kom det jättekonstiga fåglar idag vid middagen. Har aldrig sett såna stora norrländska förut..!!

image839
Notera sommarblomman i överkant på bilden, det är INTE plast :-)

god morgon

Vaknade idag till en mulen himmel. Men vad gör det. Hjälpa farfar o vara ute går bra ändå.
 Trogen morgonbesökare.


   Filip i jobbartagen


image837

 Pappa o farfar fixar släde.

Nu vankas det lunch, sen blir det skoter, pulka o mamma på skidor.

skoterfilmer

 

Solen är här igen och vi är röda om näsan

Sol, blå himmel och 1 minus grad kan vi ha det bättre....
Idag har vi varit ute hela dagen och åkt pulka och skoter. Nu förstår jag tjusningen med att åka skoter. Det är ju helhäftigt, men det behövdes en kvinna bakom "ratten" för att jag skulle inse det. Nu får inte pappa åka själv längre. När pappa ville gasa och leka så hjälpte jag farfar att laga en motorsåg. Imorgon ska grannarna såga ner en björk. Undrar om de vill ha min hjälp?
 
   

image827

Ikväll har vi varit hos grannarna Harald och Märta samt Rolf och Britt. Det bjöds på mat men jag orkade inte så länge för norrlandsluften suger musten ur mig. Trots att jag har sovit tre timmar på dagen så är jag trött igen. De hade en chinchilla som heter Rasmus.
 Man får passa fingrarna för annars bits han.

Här är lite bilder från farfars blåa hus. Nu förstår ni säkert varför det tog lite tid för Maja och Anett att gå igenom det.
   

Det kommer några filmer från skoteråkningen senare. När pappa o farfar kommer hem från grannarna.

tillbaka vid datorn...

Efter ett par dagars vila är jag nu tillbaka vid datorn för att berätta vad som händer här uppe i norr.
Idag åkte kusin hem med sin mamma så nu ligger det på mig att hålla igång de stora. Med sig tog de det fina vädret. För idag var det mulet och ett tag kom det snö. Vi tog farfar med oss och åkte till Strömsund för att shoppa. Pappa handlade till sig och mamma till mig.
När vi kom hem tittade vi på Teletubbies. Mina favoriter!!!

  

Efter en stund ville pappa ut och leka med skotern så jag passade på att följa med ut. Sitta på skotern går väl bra men åka på den tycker jag inte om. Ni ska få se en film när vi åker jag o pappa men jag kan inte fixa det själv.
Farfars traktor känns säkrare. Lyckades tom starta den själv. Blinkande lampan var bäst!
Sen blev det våfflor (våffeldagen idag).

    

Tack för mig, leverpastej!
                                                Filip

Rapport från måndagen!

Efter en kall morgon drog vi till fjälls å hyrde skidor till tjejerna. Maja hade aldrig stått på ett par slalomskidor men nu gick det ju riktigt bra.

         

Ni kommer finna ett par videoklipp från skidorna längre ner.
Vi avslutade dagen med lite pulkaåkning i lång backen..
             

Å nu vill jag, anders bara påpeka att det inte bara är jag å Anett som sitter vid datorerna..



 
 

Anders//

Måndag i kyrktåsjö

image795

05.45 -25´grader
Filips temeratur-åter helt normal.  -skönt tycker vi
Filips snor - slut
Filips hosta - lite kvar

   
Morgon träning, mys-stund med Maja ocg anders och anett sitter som vanligt vid datorerna......

Nu skall vi packa för en skid dag på berget. Maja å Anett skall åka slalom å pappa ska damma av de gamla telemarks-skidorna.

Anders//

Söndag i Kyrktåsjö



En dag här börjar med att man kör upp på berget.
Filip har ju haft feber så han var hemma med camilla idag då vi andra drog iväg på en kort fjälltur.

 Filip visar ett bra frukostrecept om man e lite hängig och ev ska ut på fjället.
Vaniljglass, strössel, leverpastej i samma skål. En macka å lite the med honung....

 Maja på taket till Hästgetakojan.....

 Ett lunchstopp

 Inte alls så illa har vi det...

 Maja å jag tyckte vi hittade intressanta spår. Pappa sa att de var jägerens snöskor..

 Hemma hos pappa i hans lilla backe var det lek i pulka...



Anders//

Sovande koltpojke

Vad ska en mamma göra när pojken sover? Visa er lite gamla bilder kanske. 

 
Så här ser det ofta ut när Anders jobbat sent. Filip vill oxå äta med pappa.

 
Gör man så här på dagis?

    
Tokfrans i blöja.

Ett par klipp från igår!

Filip lullar på men kommer att få vara hemma idag med mamma medans vi andra drar till fjälls å grillar korv. Just nu håller maja å anett på att kolla morfars blåa hus så det tar väl ett tag innan de hittar ut: För er som inte vet hur farfars blåa hus ser ut kommer vi att visa ett par bilder senare men det är ganska fullt med prylar....



Dagens temperaturer!

image779

Filips innetemperatur: Mycket över
Filips Snormängd: Mycket över
Filips Hals: Ont


Allmäntillstånd: Sådär typ efter en natt med gråt dålig sömn, men livet går vidare.

På påsklov hos farfar!

image769

På vägen upp till farfar fick jag dela MP3 musik med mamma. I bilen hade vi kul i baksätet med mamma å Maja.


image770

Maja utanför björnstugan på tåsjöberget när Anders och Maja åkte skoter på lördagen...

             

Trädstammen har fått skrapmärken av en björn.
Maja pekar på att skidan inte var i backen hela tiden- Anders höllpå att ramla av där
Filip i pulkan
Maja åker BOB på isen
Familjebild
Alva Tindra och filip
Farmor Anna med barn
Ungarna kollar tv

kommer mera sen.... först ett klipp med maja

skola, spruta och kalas

I dagarna två har jag varit med mamma på jobbet. Oj vad spännande saker de har. Jag fastnade för datorn som stod i ett hörn. Den fick jag sitta vid och trycka på alla knappar. Det sas nåt om att den gärna fick gå sönder...

image760

Sen var det dags för 1,5 årskontroll.
längd: 84,5 cm, vikt: 12,4 kg. Fick visa att jag kunde bygga med klossar, rita, stoppa klossar i rätt hål mm. Allt var visst ok.
Sen var det spruta. Fy farao vad det gjorde ont. Sen skulle man ha plåster och då skulle det bli bra men inte hjälpte väl det. Fick ett fint klistermärke med en buss på. Då blev det bra igen!!!

På kvällen var det kalas för mormor. Mycket bus med morbror o morfar blev det.
      

Idag var det besök på Skantzen med mammas skolgrabbar. Vi lekte "krig" och åkte båt mellan Kina och Paris. Avslutade med att hälsa på getter, kaniner och kycklingar.
   

Nu är vi färdigpackade för Norrland. Glad påsk till er alla och hoppas ni får lika stort påskägg som jag!!!
image768

Äntligen börjar jag.......

bli så stor att jag kan börja använda min dop-present som jag fick av faster sussi. visserligen kan jag ha den utanpå tjockoverallen men alltid nåt..


image759


Notera hur glad jag är när jag får ha min present....


var fasen är tiden?

Nu är det så här:
Heltidsjobb med skit tider, camilla heltid. Filip 1,5år, dagis, hus, trädgård, ja va fasen en massa annat med trotts att vi har hjälp flera dagar i veckan  med dagishämtning och dessutom en blogg med läsare som vill ha uppdates?  
Det går inte i hop.   Snälla någon som behöver en kille med elbakgrund, lastmaskin och truck kort och vill ha mycket lön på en 75% tjänst så finns jag här.....
Får jag dessutom semester när jag vill blir jag glad   :-)

Nu har vi allafall söndag kväll, putte ligger å läser "kanka" med mamma å är jätte trött. 
Igår var Filip å jag till stan å letade ljusslingor till tv-bänken å då var det julgrejer så det var beställningsvara, kollade traktor på billiga Nisse å hälsade på farmor sen hem å sova ett bra tag för att sen fika äta hemgjord kebabpizza å titta på nästan hela melodifestivalen:...

Idag söndag å heldag i trädgården med vår rensning å givetvis den obligatoriska FIKA:n men Med besök av Emma, Mankan å mormor idag..
image756

image757

image758

Ja ja nu kör vi en kortvecka åså får vi se om man kan sluta halvdag på torsdag för fredagen räknar vi med att åka till Norrland en vecka!! Hörs när tid finns...

Anders//

 

Jag har fått en storasyster

I lördags var det alltså dags för Joel att döpas. Mamma var lite orolig för hur jag skulle fixa kyrkan. Men efteråt var alla så stolta över mig o Emelie. Vi hade visst klarat det bra. (Lite kex fixar allt!!!)
Här sitter jag o Emelie och väntar på prästen.
image744

  Förberedelser innan dopet.

 Familjen Söderberg/Lundkvist.

Sen blev det kalas på Stolphusgatan. Smörgåstårta, pastasallad och tårta. Det smakade gott. Jag träffade flera kompisar, Wilma, Matilda och Viggo. Vi satte fart på kalaset.
Emelie ville vara min storasyster och det får hon gärna vara. Så nu har hon en stor lillebror och en liten lillebror.
 Emelie sjunger för Viggo.

 Jag o Emelie tittar på Bolibompa.  

I söndags åkte jag med mamma, mormor, morfar och gammelfarmor Gun på mässa. Trädgård var det visst. Det bästa på den var grodfontänen.
image750

 Grodprinsen in acion.

    Blommor var det gott om.

 Fick köpa ny mössa i Barkaby eftersom mormor tappade min i vattnet.

Solig fredag

 
 Jag vill vara som min mamma. Hon har bandage om sin hand och det vill jag oxå ha.
Hennes hand är inte bra än så hon fick åka till doktorn och han skickade henne på röntgen. Ingen spricka bara kraftig stukning. Skönt tyckte mamma.

Idag har vi städat lite och busat mycket. Sen har vi packat tills i morgon och slagit in paket till Joel. Hoppas han blir glad!

image743

När jag ska sova vill jag höra om "kankan" och "voff". Det är mina favoriter just nu.

  

Vi träffade JOE!

image738

image739

Tack Mamma för julklappen, Filip fick en heldag med mormor och morfar, när vi var på konserthuset å tittade på Joe Laberos show. En del saker var faktist riktigt bra. En del var lite för avslöjande när man satt på 4:e rad. Men trevligt med en kväll i stan och Kusin Maja fick bli borttrollad av scenen med 12 andra.


And//

Toabesök

Det har varit full fart sen sist. Men nu börjar vi komma i fatt. I söndags kom först farmor på besök och sen kom Emelie med familj. Hennes lillebror Joel är jag ganska nyfiken på. Vad är det för en liten parvel????

Det här med blöja ställer jag mig lite tveksam till. Vill gärna ha en ny när den är använd. Men nu har jag kommit på att jag kan väl lika gärna använda toan som alla andra gör. Då får man ju dessutom spola när man är klar!

image736

stackars mig!

02032008.jpg
stackars mig. Bob men ingen snö!

Regn och plask i vattenpölar

Vi har fått en kille som gillar att hjälpa till. I går hjälpte han till att hacka gurka till tacosen. En bra kock ska ju smaka ofta på maten och det gjorde även Filip. Till slut var gurkan slut. Men vad gjorde väl det. Det fanns ju mer i kylskåpet.  / camilla


  

Idag har vi varit hos mormor o morfar. Pappa och morfar har kört skräp o mormor har bakat bullar. Jag har lagat kyckling i min nya spis och ugn. Hade tur och fick ta med mig den hem. Nu ska här kockas.  /Filiip

 

RSS 2.0