Julafton

Vilka hjältar jag har till barn. Noel kämpade sig igenom julafton med endast 20 minuters sömn och Filip med en förkylning som till kvällen även blev till feber. Allt detta gjorde de utan att klaga och gnälla.
Vi firade som vanligt hemma i träsket med mormor, morfar, morbror m. familj, gammelfarmor Gun, Elisabeth och Anders. Vi bjöds på god mat och gott sällskap. Lagom till Robin Hood kom Tomten på besök med en massa julklappar. Självklart hade han tre grabbar som kunde hjälpa honom. Efter gröt och skinka tog vi oss hem och somnade gott i våra sängar.
Nu på morgonen är vi alla lite trötta och slitna. Filip har fortfarande feber men vi har ändå hunnit med att bygga ihop hans bilbana och testa den. Noel kör mest med vispen han fick.

  

   

 

ibland behövs inga ord

 

GOD JUL

                 

Just nu är det full fart på julgodistillverkningen. Granen är klädd, skinkan klar och tomtarna är hemma på loftet igen. Filip är helprillig och överallt. Man kan riktigt se hur fjärilarna flyger runt honom och inte bara i hans mage. Tur att vi snart får gå o lägga oss så det snart blir julafton.

God Jul från oss alla till er alla!!!


stjärnklart

Åter en stjärnklar natt väntas och med den kommer kylan som är så burr. Var så skönt att inte behöva gå ut idag om man inte ville. Noel har piggnat på sig och är feberfri. Snor och hosta får vi väl leva med ett tag till. Nu tror jag på att vi kan fira jul med släkten hos mamma o pappa. (peppar, peppar...) Ett tag såg det mörkt ut. Imorgon ska det tomtas, klä granen, julgodis och de sista klapparna ska slås in. Julkorten jag beställt har inte kommit så det får väl bli nyårskort - om de kommer.

 Även apor vill ha frukost.

 Morgonbus.

 Tittut.

jullov

"Jullov, jullov, av med läxorna.
 Jullov, jullov, på med pjäxorna.
 Jullov, jullov, kul, kul, kul.
 Julen är kommen, bomfalleralla,
 tomten är vaken, hej på dig.
 Titta det snöar, bomfalleralla,
 på Andersson o Pettersson och
 Lundström o jag."

Ja så sjöng lite över 100 barn i kyrkan nu i kväll. Tala om stämning. Och jullovskänsla. Jag tror alla, både barn och vuxna längtat lika mycket efter detta lov. Nu blir det vila i två veckor. Kan behövas.
Lovet kunde dock börjat bättre. Hela familjen har drabbats av en envis förkylning och Noel har även fått feber som gör han extra kinkig. Hoppas det blir bättre till doppare dan som vi alla väntar på.
Hade planerat en hel del som skulle göras imorgon men nu får det bli det som tillåts av sjuklingen. Lite tomtar ska man väl kunna få upp??? Julmusik i bandaren, glöggen i muggen och tomtar. Mmmmm. Låter bra tycker jag. Tur att Noel ÄLSKAR musik. Lika galen som Filip var i Roomservice och hur allt fungerar är Noel i musik och musikprogram på TV. Han blir helt stilla och bara lyssnar. Han bara njuter och vill höra mera. Även när jag sjunger, och det är inte alltid så vackert. Men jag sjunger hellre än bra. Ska kanske bjuda på ett smakprov... Får sova på saken.


lucia x 3

Lucia morgonen startade tidigt. Redan kl 7 var det dax för Filip och hans kompisar. De var så duktiga och en bättre start på dageb kan man knappast få. Efteråt bjöds det på glögg och tillbehör. Magen knorrade lite över den frukosten.
Sen var det dags för lucia nr 2. Det var skolans åk 3 som stod för den underhållningen.
Nu på em var det så dags för Noel och hans kompisar. Noel valde att sitta i mitt knä medan de andra sjöng. Inte lika mycket sång som på fm men det är charmigt med de små i sina dräkter.

   

   

  

på väg

Nu börjar jag känna mig som en människa igen. Väntar bara på att matlusten ska komma tillbaka. Och tålamodet. Ibland kan mina barn driva mig till vansinne, särskilt när jag inte orkar. All heder åt alla ensamstående som fixar detta hela tiden. Har haft tur med familj som hjälpt mig och att barnen fått vara på dagis några timmar fast jag varit sjuk. Vet inte hur jag orkat annars.
Men nu är Anders på väg hem. Hans största problem var hur han skulle få igen väskorna, har visst shoppat en del. Skor, kalsonger, jackor mm. Han landar 22 ikväll på Arlanda så det blir sent innan han är hemma, men vi får väcka honom tidigt imorgon på hans födelsedag har han sagt. Är det frukosten eller paketen som hägrar....? 
Idag ska jag o mamma åka till Hälla för att handla lite på IKEA och sen köpa tårta. Det blir inget hembakat i år men kalas blir det i alla fall. Klockan två i morgon.
Fick precis sms, nu är de i Peking och väntar på att få gå av planet och byta till ett annat. På väg men lite sena.

NIHAU!

besegrad

Idag fick jag ge upp och känna mig besegrad av min envisa förkylning och feber. Håller inte i längden att ta alvedon och kämpa. Grabbarna har varit på dagis några timmar så jag fick vila. Laddade upp med vatten, juice, te och glass innan jag kröp ner under filten i soffan. Där blev jag sen liggande tills det var dags att hämta grabbarna igen. Kvällen kommer erbjuda film och soffmys. Nu är det Små Einstein som visas.

Ha det gott, igelkott!!!

Ny rapport från Rislandet

God morgon där hemma. Nu har jag avverkat större delen av min vistelse och räknar ned, Väskorna är fulla (även den nyinköpta) och pengarna... ja vart är de?

Vi har lite otur med tillgången på tåg så det blir fruktansvärt mycket väntande just nu men mera tid till träning å shopping...

Har jobbat natt mellan sön-måndag sen kväll måndag å tisdag inget jobb så vi får väl se hur  blir imorgon onsdag.. sen är det ju snart lördag så jag får komma hem till alla mina tre troll.

Just nu lite kylslaget bara 13 grader och jag hade tröjan på igår kväll påväg från jobbet men frös faktiskt ändå.....

En bild av den höga (477meter) kapsylöppnaren som vi var upp i häromdagen..



Sen en tur till någon rikemansträdgård.
  


brandbilar och gympa

Nu är vi inne på sista veckan innan Anders kommer hem igen. Bara att räkna ner.
Igår var vi hos farmor Gun på släktkalas. Brukar vara på juldagen men i år tjuvstartade vi. Mycket god mat blev det och innan fikat tog vi oss ner på julmarknaden. Filip fastnade vid brandbilarna och där blev han och jag stående i 1,5 timme innan de tände på containern. Jo vi rörde oss ca 20 meter och provade på att släcka en eld. Annars följde vi brandmännens arbete noggrant. Noel var även han fascinerad av brandbilarna, särskilt när blåljusen var på. Innan vi åkte och fika hann vi hälsa på både ren, häst och tomtefar.

  

Idag har det varit julavslutning på gymnastiken och dagen till ära fick barn och föräldrar bygga bana på egen hand. Många höga hopp blev det. Noel passade på att prova på även han.

   

   

dax att duscha


Shanghai

Jag gör ytterligare ett försök att nå omvärlden, facebook är spärrat i kina, blogg.se har varit svårt att nå. Men nu kom jag tydligen fram i denna kinesiska djungel på nätet.

Jag kan rapportera att idag har det varit ca 23 grader varmt å strålande sol. Jag jobbar på täg som kommer in till service center i ca tre timmar sen väntar vi ytterligare tre - fem timmar på att få prova det vi gjort innan vi får gå hem så idag var det tre timmar jobb som slutade i 14 timmars rapporterat jobb för att det tar tre timmar att åka i enkel resa bara.

Igår onsdag var vi utan tåg å var lediga så det blev en tur på Copymarket å någon jacka ( ja jag vet att jag har hemma) skor å kallingar. de e ju så billigt......

sen hårklippning med dubbla tvättningar för hela 30 kr. kan bli en massage imoprgon då vi är utan tåg igen.

Vet inte om jag kommer att lämna shanghai ännu men det visar sig. vi har ätit på en japansk resturang med stekbor idag å det är först dagen jag är mätt efter maten. det finns väl en anledning till att kineserna är lite klena kanske.....

Ha de så gott i kylan som jag gärna ser fån denna sida av klotet så hörs vi snat igen i svedala....

december

Så var julkalendern igång och Filip ser med stor förväntan fram mot vad Tomten kommit med. Hittills har det varit en boll och en bil. Vad han tycker om tv:s kalender är för tidigt att säga. Men han saknar SupersnällasilverSara.
Här hemma rullar det på men Anders är saknad. Filip har fortfarande svårt att prata om honom och att vi ska fredagsmysa utan honom är jobbigt. Då kommer tårarna rullande på hans kind och allt blir jobbigt. Vi har gjort en kalender där vi kryssar varje dag och ser när Anders kommer hem igen och även vad som ska hända. Hoppas det kan underlätta för Filip.
Nu är det filmtajm i soffan för grabbarna och jag ska vika in lite tvätt och laga mat. Känner mig lite risig. Är snorig och har en molande huvudvärk. Känns som det är fel läge att bli sjuk nu. Men på jobbet insjuknar de titt som tätt. Kan jag klara mig blir jag glad. 


Noel morgonmyser i sängen, lycklig över att ha hittat fjärrkontrollen.  

-22

Kam det vara sant? Visar verkligen termometern på -22? Ja det verkar så. Usch, måste man gå ut idag? Fick precis sms från Anders och de sitter ute på terassen i solen i kortbyxor. Fuskigt!!!

RSS 2.0