dan före dan

Nu är det en liten nervös kille vi har här hemma. När de sa hej då till honom på dagis insåg han att nu ska vi iväg och allt nytt är nervöst för Filip. Men det är inte bara i hans mage som det är fjärilar utan även i min. Har vi packat allt, kommer resan gå bra, är huset bra mm såna tankar far i mitt huvud. Idag blir en packningsdag. Så smått börjar allt falla på plats men fortfarande är det lite småsaker kvar att göra, räkningar att betala etc.
Nu tar vi semester men vi ses här på bloggen för er som vill följa vår resa.

Ha det gott!!!

   


det gör ont när knoppar brister

Nu kan man nästan se hur knopparna brister på träden för nu blir det bara grönare o grönare ute. Våren är på intåg och nu går det fort. Ungeför som när barn växer, de får ju oxå växtvärk när det går för fort och det får nog naturen oxå på våren. För först händer ingenting och sen plötsligt sker allt i väldig fart. Men lika glad blir jag varje vår när det händer. Allt får liv och det är så underbart.

Dagarna som gått har vi packat och varit på öf. Nu är det nedräkning till Gotland som gäller.

I söndags var det gymnastikuppvisning för Filip. Har filmat lite men nu funkar det inte att ladda upp den. Jobbar på detta så ska ni få se. Filip tyckte att det var för lite gympa och ville göra mera. Efteråt fick alla deltagare medalj.


Första i samlingen, eller...


Kalas

Igår var vi hos Anton på kalas. Det blir det sista i april för i år, nästa år får vi se om vi ska fira Antons lillebror/lillasyster oxå i april eller om bebisen kan vänta med att komma ut i maj som den ska. Noel var ju oxå beräknad i maj men han hade ju som sagt lite bråttom ut.

 Kom ska vi läsa.

  Noel sökte lite gos.

  Trött kille.

Idag blir det lite jobb ute på fm sen blir det gympauppvisning.

Jumpauppvisning

Idag bjuds alla intresserade in till ishallen i sura kl 15 för uppvisning av Filips jumpagrupp!.

Grattis lillkussen

Grattis Anton som idag blir stora killen, hela 2 år!!!

Igår tog jag med mig killarna in till stan för att byta dublettpresent samt handla lite för presentpengar. Noel fick lite nya vårkläder, som han egentligen inte behövde men jag kunde inte låta bli, och en ratt till vagnen. Filip passade på att spana in olika riddarborgar som han vill köpa på Gotland.

 


äntligen hemma

Nu är Anders hemma igen. Äntligen!!!

business blev BIL!

nu sitter jag i en fiat punto pa en liten roadtripp från wien till västerås med en okänd gentleman som har samma mål. En liten tripp på 220 mil.

business blev BIL!

SITTER JUST NU I EN FIAT PUNTO PÅ VÅG FRÅN WIEN MED EN OKÄND MEDRESENÄR. DET ÄR CA 220 MIL HEM FRÅN ÖSTERIKE. VI HAR SOVIT 5 TIMMAR PÅ EN SYLTA I TYSKLAND. SNART I JÖNKÖPING.

På hemväg

Just nu sitter Anders i en bil någonstans i Tyskland på väg mot Kiel och sen vidare till Sverige. Förhoppningsvis är han hemma till kvällen.

Jag o killarna laddar för en dag på dagis och ÖF.


min lilla blåbärspojke

Wien

Nu är Anders på väg till Wien efter lite strul. Lite närmare hem iallafall. Var visst lite kaotiskt på flygplatsen i Istanbul.

Igår var vi i lekparken  med Allis och sen blev det pizza med ungarna. Filip önskade sig det och jag orkade inte laga nån mat så det passade bra.



På em kom Thomas över på kalas. Han hade fullt upp med två killar som gärna lekte med honom

 mera tårta

  Kom o lek med oss!

Istanbul

Har precis pratat med Anders och han tar flyget till Istanbul på em. Sen får vi se hur han tar sig därifrån. Nästa flyg från Shanghai skulle annars gå 28:e.

Nu ska vi göra oss i ordning och gå till lekparken med Allis.

Hasta la vista.

kalas

TACK för all uppvaktning på Noels 1års dag. Tack för alla fina presenter som han fick.
Anders, han fick ett bra kalas våran lilla guldklimp.
Visst sov han när gästerna kom och genom fikat så vi fick ta hans tårta o sång när han vaknat men det gick ju bra det med. Filip var snäll och hjälpte till med paketen. Det var inte förrän på slutet som Noel fattade att man skulle dra i pappret.
Lillen somnade sen gott vid sju så jag o Filip kunde läsa Bamse ifred. Trodde att Filip skulle ha svårt att sova i natt (brukar ha det efter kalas) men han sover som en stock. Det var bara Noels tänder som krånglade.
Klockan sex i morse hörde jag ett glatt "Baba" följt av ett lika glatt "Mamma". Lillen vaken och dags att stiga upp.
Idag blir det fortsatt kalasande när Thomas kommer. Ev ska vi även träffa Allis.



 grattis brorsan

  
Tårtbak, vispen var så kul att titta på. Den lilla tårtan var Noels egna.

   
Lek och bus.

  Tårtdags.

 Grattshälsning i VLT.


1 år

Tänk att för ett år sen kom denna lilla krabat till världen och oss. Lika envis som han är nu var han då. Han kom när han ville och då skulle det gå undan. Varför låta familjen vänta när han var redo att möta oss. Nu är han en riktig gogris som tycker om att gosa lika mycket som att bestämma själv. Och vi älskar honom så himla mycket! Så när jag kallar honom för mitt lilla monster så är det med mycket kärlek inblandat.
GRATTIS NOEL PÅ ETT ÅRS DAGEN!!!

Här är en liten nostalgikavalkad av hans första år.



              


Giftermål

Jaha så har man gift bort sin äldsta son. Lite tidigare än jag trott men ok. Idag ställde nämligen han och Allis till med bröllop och vad jag förstår så har de bestämt att han ska sova hos henne på söndag. Här går det undan. En liten bebis hann de även få idag. Vet inte hur det gick till men helt plötsligt så fanns hon bara där.

   

Midgårdsparken

Igår var det premiärtur till stora lekparken för denna vår men absolut inte den sista. För Noel var det mycket att upptäcka och utforska. Filip hittade kompisar som han lekte sjörövare med. Det var en underbar förmiddag i solgasset.

  


Tack för alla gratulationer...

...på min födelsedag. I och med Noels ankomst så har jag slutat ha kalas. Det blir lite många så tätt inpå. Men lite tårta blev det med mina föräldrar o barn. Som ni kanske sett hade Anders gömt ett paket till mig i spritskåpet, där är du aldrig sa han, men på em kom även superfina rosor med bud. Tala om överraskning.



Halsband med ringformad namnbricka och söta hängen

Ett sånt här har jag beställt för pengarna jag fick av mamma o pappa. Fick även ett superfint kakfat jag alltid velat ha.

Takinyaki

 

 

Japp då har man gjort sin ostron-debut då + fisk å en hel del gott åxå. sen var man ju tvungen att dricka SAKE med. nu blir det gokväll.


GRATTIS!!!

Grattis där hemma min älskade fru, tyvärr kan jag ju inte vara hemma idag å fira men jag hoppas att grabbarna pussar på dig å att det blir en ok dag ändå! Jag är ju på väg hem mera än på väg bort....

Grattis som sagt å kolla in bilden.. Där ligger en lite present till dig i kuvert.

liverapport från shanghai!

Hej där hemma å alla andra, Här ska ni få åka med ett ganska snabbt tåg kolla klippet.




  Ja ha, här gick det i hela 430 km/h ganska häftigt faktist. fick bra fartkänsla.

inte riktigt samma goda känsla när jag mötte dessa på fabiken vi har möte på i tre dagar...

ne hepp tar för lång tid att skicka upp bilder måste sova en stund.

i dag har det severats skölpaddfötter seafood, kycklingfötter å massa djäkla skumma saker till lunch och middag så det blir en kväll på fastande mage... hörs snart!


dagens tips

Ta fram dammsugaren så roar sig kidsen själva en stund. Mina två har lekt en halvtimme med den. Lekstund för barnen = egentid för mamma.


mera maskiner

Efter en skön promenad, lite blåsig o kall dock, för morfar o Noel mötte jag de på ÖF. Där tillbringade vi fm och sen hämtade vi Filip för att åka in till ICA o handla. Innan vi åkte hem tog vi en sväng förbi byggarbetsplatsen o kollade in maskinerna.
Imorgon tar vi en skön hemmadag med lite tårta o mys framemot em. Om det är så här fint vårväder tar vi nog en sväng till stora lekparken på fm.


Nån gång ska man väl testa rutschkanan.


Första gången han inte skriker i bollhavet. Men inte helt nöjd är han.


Stora eller...

lunchrapport från Kina

Idag serverades det orm, fisk och kycklingfötter.
Tror ni Anders var mätt???

Shanghai

Nu är så Anders framme i Shanghai. Allt verkar ha gått bra och till middag hade de fått Burger King. Filip saknar och vill ha hem sin pappa. Han har lite svårt att förstå att han ska vara borta så länge. Så fort han hör ett ljud säger han med förhoppning i rösten att "det där kanske är pappa som kommer".
Idag har jag o Noel haft en hemmadag och sen tog vi en skön promenad och hämtade hem Filip. Innan vi kom hem stannade vi till i lekparken en liten stund. Väl hemma blev det städning av balkongen och lite fika i solen.



Nu har vi varit på gympa jag o Filip. Noel fick vara hemma med mormor o morfar. Han hade sovit så gott efter lite bus. Skönt att allt gick bra. Nu väntar bad och sen en god natts sömn.

det lyser gult i backarna

Äntligen är våren här. Nu lyser det gult av tussilago i solbackarna och det är ett säkert tecken. Att sen solen värmer gott är så skönt.
Nu har vi skickat iväg Anders med taxin och själva varit och köpt gympaskor till Filip. Gympan har blivit flyttad til ishallen pga renovering och då behövs det gympaskor. Sen blev det en glass på Mc Donalds. Det har tagit ganska hårt på Filip att Anders skulle åka. Hela dagen har han varit orolig och haft ont i magen. Därför har de tillbringat hela dagen tillsammans bara de två och gosat och lekt. Vi har ordnat telefon via datorn så han kan ringa till Anders lite billigare. Han har även fått önska sig saker som Anders ska titta efter. En flygande drake stod överst på listan.
Nej nu ska jag passa på att gosa med gossen innan lillen vaknar.


vårfriserad

Tänk er känslan när viljan och orken att göra nåt tex städa bara kommer över en. Den känslan fick jag igår. Mamma var här hela dagen och hjälpte till med barn och strykning, TACK SNÄLLA MAMMA, samtidigt fick jag en chans att röja i källaren. Det kändes så bra och så renande. Har varken haft lust eller ork att göra sånt men i och med detta så fick jag lusten tillbaka. Var så härligt att få lite ordning i oredan. Passade på att dammsuga medan jag ändå var i gång.
Idag har jag röjt lite mera och gjort plats till Filips tågbana som nu mera har sin plats i källaren, Noel tycker alltför bra om den för att låta den vara ifred.
Sen har jag haft två sköna timmar hos frissan. Har ordnat peruken lite. Ljusare färg och lite kortare. Nu kan solen få bleka det lite till. Blev väldigt nöjd med resultatet och det är inte alltid som jag blir det.
Ikväll ska vi bara vara tillsammans hela familjen för imorgon far Anders till Kina. Vi kommer sakna honom men tror att han kommer få en härlig upplevelse och är lite avundsjuk. Men inte på flygresan. För lång för min smak. Födelsedagar får vi fira när han kommer hem.

Sayonara.

Pirater

Nu är det bestämt. Det blir pirater i Filip och Noels sovrum. Vi började med Nalle Puh och efter en lång vandring så slutade vi med pirater. Ett rikigt killrum blir det. Annars är det mycket drakar och dinosaurier som gäller för Filip, förutom bilar förstås. Igår såg vi gatsopmaskinen när vi gick från dagis och var bara tvungna att stanna o titta på den en lång stund. Noel o jag hade varit på ÖF medan Filip var på dagis och när vi kom hem kom Allis på besök. Fullt ös i några timmar. Nu kan båda leka rollekar så det var mycket sånt.

I onsdags var Noel på ettårsbesök hos BVC och doktorn. Han fick två sprutor innan vi fick en OKstämpel och fick gå hem. Under tiden var Filip med mormor på jobbet och sedan åkte de på restaurang och åt. På em när jag skulle hämta hem Filip fick Noel feber och ont i benen så det var bara att gå hem och få i honom lite alvedon. Det blev en lång kväll innan det onda gav med sig men sen sov vi ganska bra.


Gotland i bilder

Klicka för att se nästa bild

Klicka för att se nästa bild

Klicka för att se nästa bild







Här ska vi bo i en hel månad. Längtar...


Lååååång dag

I dag har vi haft en heldag på öppna förskolan. På fm blev jag o Noel inbjudna att vara med på babyrytmiken trots att han egentligen är för stor men det gick ganska bra ändå. På em vankades det korvgrillning och när vi hämtat Filip från dagis gick vi tillbaka till ÖF. Trots en massa barn var det lugnt och de stora lekte så fint tillsammans. Det var en fröjd att se de. Tog en skön promenad i den varma vårsolen innan vi kom hem. Nu har vi utfodrat alla och Filip hjälper Anders att spika lister. Noel går omkring och pratar och mår bra. Får en liten stund för mig själv vid datorn innan vi ska göra alla nattklara.

 Det är jobbigt att leka en hel dag.

 Vem kan hoppa högst?

 Dags att städa.

I morgon är det BVC som gäller.

teater

Kan inte hjälpa att det kniper lite i modershjärtat när Filip vill ha sin napp på kvällen. Då ser han så där ledsen ut och har tom en plan för hur vi kan göra en ny napp. Men en så länge har vi ridit ut den stormen och vi sover gott på natten allihopa.

Idag har Anders o Filip varit på konserthuset och tittat på teater. Det var Karlsson på taket som visades och den var mycket uppskattad. Men det var lite läskigt att träffa Karlsson efteråt.



Här är en söt bild på kusinerna hos mormor o morfar.


Det var lite jobbigt att busa så man måste ta en paus ibland.

Utelek idag på em..

Först cyklade Filip till järnia för att kolla tapeter till deras rum.
Sen blev det utelek på em.




          






vi har haft besök i natt

Det gick strålande bra för Filip utan napp i natt. Det var bara precis när vi skulle gosa o titta på TV som han undrade var den var och sa att han måste ha nåt i munnen. Men sen har det inte varit nåt problem alls. Skönt. Hade ställt mig in på en jobbig natt med Filip men istället var det Noel som krånglade. Han hade lite ont i sin mage men när det släppte sov vi gott alla fyra tills Filip sa Gomorron kl 6.10.
När han fick se att påskharen varit här blev han jätteglad för tågstationen och spindelmannenägget med lite godis i. Nu väntar han på att Sussi o Roger ska komma. För att få tiden att gå så har han o Anders gått ut o hackat i snön.
På em ska vi till mormor o morfar på påskmat. Mmmmm ägg, sill o vad det nu kan bjudas på.



GLAD PÅSK ÖNSKAR VI ER ALLA!

napparna är v'äck

Så har Filip packat ner alla sina nappar och ställt ut de till påskharen. Nu är det bara att vänta o se hur det går.


RSS 2.0