Tidningspojke



Jaha så har man varit i tidningen. Igår skickade mamma in en bild till Aftonbladet på mig (hon skickade fel bild) och idag så var jag med. Mästerfotograf är hon men lite vimsig. Nu får hon skicka in rätt bild så får vi se om den oxå kommer med.

Idag har jag varit vid camping och badat. Vi tog med oss mormor till badet och vi plaskade mycket. 24,4 grader var det i vattnet och det var skönt. På Öland hade vi bara 21.

På eftermiddagen försökte jag få pappa att bada i min pool men han tyckte att det var för kallt och att gräset stack honom under fötterna. Han är ingen sommarkille han inte.

Nu åskar det o regnar. Men imorgon vill jag ha sol igen!!! 

Lyxig mammadag



Idag har jag varit med mormor o morfar så mamma fick några lyxiga timmar för sig själv. Vi var och hälsade på gammelfarmor Gun, sedan åt vi pannkaka men då var jag fortfarande så mätt efter fikat. När jag sovit så lekte jag o morfar i uteduschen och sköt bollar. Mormor o jag spelade orgel för det kan inte morfar.

Här kommer lite utlovade bilder från förr, för nu har mamma fått ordning på datorn och kameran. Eller var det pappa som fixat det???
 Jag o gammelfarmor Gun leker med stenar.

 Det är alltid gott med plockmat.

 Jag leker elefant.

Allis och jag är på till Hallstahammar.


Pappa och jag tittar på båtar.

Badkruka

Igår träffade jag Allis igen. Vi var till Camping och badade med våra mammor. Där träffade vi även Moa och hennes mamma. Moa och jag gick på babysim tillsammans och nu är vi så stora att vi kan bada själva. Tänk vad tiden går fort. På eftermiddagen åkte vi ut med pappa och båten. Jag gillar när pappa kör fort. Vi stannade vid lilla ön och badade. Jag badade men pappa fegade ur. Han tyckte att det var för kallt och väntade på solen. Sen åt vi mat och njöt av solen. Men jag tyckte att vi njöt alldeles för länge. Skulle vi aldrig åka mera båt? Så jag satte mig i båten och visade att jag vet var man startar, då blev det fart på mina päron. Åkte genom kanalen innan vi styrde skutan hemåt igen. Vi måste vänja mamma vid båtlivet för hon tycker att det är läskigt.
    



  

När vi kom hem så kom grannen äver med ett par skidor till mig. Nu ska här övas så ska vi se vem som är grymmast i backen i vinter!!! Så svårt kan det väl inte vara, bara vicka på rumpan eller.... Vad var det Lotta på Bråkmakargatan sa?



Mamma på vift är tillbaka.

Jag måste få tacka mina underbara föräldrar som gav oss chansen att få följa med på deras semester på Öland. Vi har haft en härlig vecka med mycket sol och bad. Det har varit full fart från 6 på morgonen till 9 på kvällen. Sedan sov vi gott. Vi bodde i en mysig stuga på landet med stor trädgård så Filip har kunnat vara ute från tidig morgon och fått utlopp för sin energi. Att det sen körde förbi traktorer och lastbilar mm var bara en bonus, för det enda han har pratat om är "mera lastbil, mera traktor, mera tankbil, mera sopbil,mera grävskopa, mera motorcykel, mera häst". Som tur var fanns det gott om sånt på Öland. Jag vet inte var det intresset har kommit ifrån en dag bara fanns det där. Måste finnas i generna.
Det har varit härligt att se Filip i vattnet. Han är inte rädd för vatten men har lite respekt när det blir djupt. Han har kastat sig, hoppat, simmat mm. Han har skrikit när han varit tvungen att gå upp "mera bada". Tur att han har en snäll morfar som letat bilar mellan stunderna på land.
Hela veckan har det varit mormor o morfar som gällt för Filip. Mamma har dugt på morgon och kväll. De tre har lekt, spelat boll, blåst bubblor, tittat på bilar, badat och busat hela dagarna. Det har varit kul att bara titta på dem.
Filip vill ha koll på var alla är hela tiden och han tyckte att det var konstigt när Magnus åkte hem med sin familj för plötslig så saknades det tre personer och en bil. Han frågade efter Maus, Emma o Ta flera gånger.
Filip har alltid pratat sitt eget språk men nu har orden börjat komma även om det ibland är förkortningar och han bubblar konstant. Han ska berätta för alla vad han sett och han ger sig inte förrän man har svarat. Här har ni lite ur hans ordförråd. bottis=motorcykel, os=grävskopa, atbil=lastbil, osbil=sopbil, hess=häst, koss=ko, bannbil=brandbil, bä=får, esch=dumpers, atta=traktor, tåg=tåg
Nu har vi två veckor kvar innan det blir dagis och skola igen. Vart tog sommaren vägen?

Dagbok från Öland

Nu är vi hemma från Öland igen några timmar senare än vad vi hade tänkt oss.

Lördag;
Mormor, morfar, mamma o jag träffade Magnus, Emma o Anton i Söderköping. Vi hade bestämt att vi skulle gå på glasscafé. Åh vilka glassar de hade. Alla hade svårt att välja. Jag fastnade för Bläckfisken Knut. De hade tom laktosfri glass till mamma. Vi mumsade och åt tills det kom glass ur öronen. Sen tittade vi på båtar som slussade och ett turisttåg. Tänk om jag hade fått åka det....
Nästa stopp vi gjorde var för att äta mat och handla godis på en karamellfabrik. Sen åkte vi till Unnestad och våran stuga. Den låg ute på landet och vi hade kossorna till grannar. Det fanns en stor gräsmatta som man kunde springa på och en väderkvarn som snurrade. Alla kände att här skulle vi trivas. Solen hade tittat fram och det gjorde saken ännu bättre.
Jag somnade gott på min madrass men efter ett tag så låg jag på golvet. Rör mig visst ganska mycket när jag sover så då fick jag sova mellan mamma o mormor. Morfar hade valt att sova på soffan. Jag tror han ville titta på TV.


   



  

Söndag;
Natten bjöd på både åska och regn och det var mulet när vi vaknade men vad gjorde det. Vi var ju på semester. Mamma o jag skulle träffa farmor och Torsten på campingen i Borgholm. De andra följde med men gick och shoppade istället. Hos farmor lekte jag med Torsten och matade fåglarna. Sen blev det fika innan jag hjälpte Torsten med tältpinnarna. Innan vi träffade mormor o de andra så hälsade vi på pappas kusin Jenny och hennes familj som har ett hus i Borgholm. Efter lunchen strosade vi runt så mamma fick titta i affärer och jag fick sova. När vi kom hem till stugan så lekte vi ute en stund innan det började regna.

Måndag;
Vaknade till sol. Härligt. Efter frukost ville jag ut och blåsa bubblor, titta på kossor och traktorer. Morfar följde snällt med medan de andra gjorde iordning sig. Vi åkte norrut och tro det om ni vill men helt plötsligt såg vi en kamel. Hade vi redan fått solsting? Nej där var det flera. Där kunde man visst rida på kameler.
Vi skulle till Skäfftesta och titta på en järnåldersby och gå på marknad men hamnade lite fel och alla skyllde på mamma som höll i kartan. Men tillslut så kom vi fram och då var det inte ens öppet. Vi gick hinderbana istället och passade på att äta lite lunch. Sen åkte vi till Böda sand och badade. Jag badade massor men mamma tyckte att det var för kallt i vattnet.
 

Tisdag;
Ölands djur- och nöjespark stod på programmet idag. Vi började med att hälsa på djuren. Det fanns massor med apor, hästar, får, getter, fåglar m.fl. Mamma tiger drack vatten, sköldpaddorna traskade runt men pappa lejon var mest spännande. Han kom ända fram till glasrutan och slog med tassen och visade sitt jättegap. Jag hade kunnat stanna hos honom hela dagen.
Sen blev det karuseller för hela slanten. Man fick åka hur mycket man ville. Och jag åkte massor. Flög elefant med morfar, red häst med Emma, snurrade i anka med morfar och åkte lastbil, traktor och brandbil själv. Mina favoriter var lastbilen och brandbilen. Jag åkte de så måga gånger att mamma tappade räkningen. Sen åkte jag, mamma och morfar i sagoslottet. Där fanns Pippi, tomten och indianer och flera andra.
Efter karusellerna gick vi in i sagoparken och där ville mamma att jag skulle sitta i tomtens knä men det ville inte jag. Mormor satte sig där och jag vet inte vad tomten gjorde eller sa för mormor skrattade högt. Jag nöjde mig med att hälsa på Ior.
När jag sovit en stund väntade vattenland. Jag busade med morfar i vattnet, åkte rutschkana och sprutade vatten från en snigel. Morfar tyckte vi valt en bra dag eftersom det varit disigt och inte klart väder.


  

   

   

    

  
   


Onsdag;
Strålande sol och blå himmel så vi packar badväskan och åker till Böda igen. Varmare i vattnet idag så det blir mycket bad. Såg på friidrott igår så idag tester jag att hoppa längd och höjd i vattnet. Mitt intresse för motorfordon har blivit större så jag kör med lastbilen medan Magnus gräver vallgrav som vi sedan fyller med vatten.
På eftermiddagen när vi sagt hej då till Magnus med familj så åker vi till Solliden och hälsar på kungen. Morfar och jag leker kurragömma i hans trädgård så att vakterna skrattar. Men när några tanter kallar mig för Emil så gömmer jag mig bakom morfar. Mamma sa att jag inte fick gå på gräsmattan men jag var tvungen att testa vad som skulle hända så jag gick med en fot på gräset och en på gruset. Och vet ni vad, det hände ingenting! Passade på att kasta en peng i önskedammen för jag vet en som snart fyller år...
Åkte in till Borgholm och gick på kondis inna vi åkte hem. Där träffade jag Pippi och Herr Nilsson.
På kvällen var jag trött och somnade nästan på morfars kudde.
     
 



   
    
   





Torsdag;
Idag badade vi lid Lundegårds camping. Där var det inte sandstrand utan stenbotten. Men det gjorde inget för mig men mormor tyckte att det gjorde ont i fötterna.
På eftermiddagen åkte vi in till Borgholm och strosade runt. Jag fick åka glasståget två gånger och jag fick även prova på att vara lokförare och dra i snöret så att det plingade. Jenny och hennes två grabbar åkte oxå med.
  

   



Fredag;
Idag badade vi vid Köpingsviks camping och här var det bästa badet tycker jag. Varmt i vattnet och långgrunt. Jag kunde springa och hoppa och leka säl och simma så mycket jag ville. Och när jag var tvungen att värma mig kunde jag gå och titta efter sopbilen, lastbilar, glassbilen elelr nån traktor. Eller varför inte nån motorcykel eller ett flygplan. Om de sen backade var det riktigt bra.
På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Köpingsvik för att tältshoppa. Mamma handlade lite grann och jag fick köra helikopter och lastbil. Så vi var alla nöjda när vi åkte hem.
   

Lördag;
Sista dagen på semestern, idag ska vi åka hem. Men först skulle vi bada ett par timmar. Jag o morfar passade på att leka lite med mina bilar oxå.
När vi skulle åka iväg så startade inte mammas bil. Det gav inte ett enda ljud ifrån sig. Mamma fick ringa bärgare och sen var det bara att vänta. En snäll man försökte hjälpa oss med startkablar men icke sa nicke. Inte ens bärgarn fick fart på bilskrället. Bilen skulle på verkstad. Men först var han tvungen att hämta en annan bil så det blev ännu mera väntan. Jag passade på att sova under allt detta och vaknade glad och ovetandes om vad som hände. När bärgaren kom och hämtade bilen och morfar så gick jag, mamma o momor på after beach och lekte i lekparken. Sen blev det ett sista snabbdopp i havet för då ringde morfar och sa att han var på väg med mammas bil. När Bernt på verstaden försökte starta bilen så var det inga probelm. Den spann som en katt. Han letade igenom hela bilen och hittade inga fel men trodde att det kan vara glapp i tändningslåset. Vi tog inga chansningar utan körde direkt hem utan att slå av motorn. Det blev hamburgare i bilen och kaffe att ta med. Strax före midnatt var vi hemma några timmar försenade och ganska trötta.
Det var kul att träffa pappa igen och leka med alla mina saker i mitt rum. Hann även ta en dusch innan jag gick o la mig.
  

   

  

Vadå bloggsemester..

Jag är ju kvar hemma å ska jobba ihop pengarna till resten av familjen som roar sig på öland med semester vad nu det är för något..
Men det ska jag erkänna att det är lite skönt att få rå sig själv å då har jag spelat massor med golf igår och idag har jag trim-orienterat i Hallstahammar i nästan 3,5 timmar så nu är mina ben riktigt trötta. Det passade ju bra att upplösningen på golfens "the open.. gick på 6:an för en gåns skull å inte på golfkanalen som kostar massa pengar..

Men nu är det nattning som gäller så man kommer till jobbet imorgon kl 06.00 pigg å glad. Det ska nog sägas att det är riktigt tomt å tråkigt så här på kvällarna när familjen är borta men vi ses ju snart :-)

Go kväll-fyrverkerismäll

A//

Bildproblem

Har problem med att få in bilder till datorn så de får ni se en annan gång. Denna vecka har pappa varit hemma med oss och inte har vi sett så mycket sol som vi velat. Skulle ha varit ut med båten men det har blåst för mycket tycker mamma. Har varit i Västerås och handlat, träffat Allis och varit på Åsby med henne. Sen fick vi lämna in Volvon på lagning men nu är den ok igen. Vilken tur för imorgon åker jag o mamma till Öland. Då hoppas vi på sol o bad sen ska vi träffa djur och cowboys o indianer.

Hörs om en vecka, ha det gott tills dess!

Tillbaka igen

Nu börjar vi äntligen få lite ordning på sakerna här hemma. Veckan som gått har vi mest tagit det lugnt mamma o jag eftersom vi känt oss hängiga. Men varje dag har vi som mamma säger "rastat mig". Hon tycker visst att jag har lite spring i benen. Här kommer en liten bildkavalkad över veckan som gått. 
    
    
   

Det har börjat komma frågor om vad jag önskar mig när jag fyller 2. Det här är det jag tycker om mest just nu. Traktorer, lastbilar och bilar i alla former. Så det blir jag alltid glad över. Annars är mina favoriter just nu Pippi och Bamse.


Måste tacka mormor o morfar för de roliga sälarna som dansar och snurrar en boll. De ska med till Öland hälsar pappa. Pappa stackarn som nu är ledig en vecka har blivit sjuk. Han är snorig o trött och jag hoppas att han snart piggnar till.

bryta ihop!!

Man kan fasen bryta ihop för mindre. Hade alltså köpt en extern hårddisk på 250 gb som jag skulle föra över allt på när den bärbara datorn skulle lämnas tillbaka till mitt gamla jobb, ok den låg ouppackad i köket i tre veckor å nu finns alltså inget kvar i den sedan windows vägrade starta. = format C. illa illa.
ja ja men nu sitter vi vid den gamla datorn å skall lägga in foton från digitalkameran å då minns jag att gamla datorn å nya kameran inte kommer överens alls, det går alltså inte att lägga in bilder. jag fick ett utbrott sist vi skulle göra det å nu känner jag mest för att stoppa den här gamla skitdatorn i ett adkar fullt med lut. skit sak samma nu är det en dag till semester som varar en hel vecka..

A//

Havererad dator

Igår la datorn av och allt vi hade på den försvann. Tur att mamma hade skickat iväg kort för framkallning så att inte allt gick förlorat. Men många fina minnen bara försvann rakt ut i tomma intet.
Igår var vi ute med båten och åkte på kanalen. Tänk att det kan vara så roligt att åka båt. Inga bävrar såg vi  men en hel del knott.

Ha det gott småknott!

Rockande barn

Igår tog pappa o jag en lång tupplur, 4 timmar sov vi på eftermiddagen. Sen blev det bråttom för vi skulle till Allis o hennes familj o grilla. Jag o Allis hann leka en lång stund med hennes saker och dansa (rocka) till bla Mumintrollens sång. Sen skulle det sovas. Jag var jättetrött men kunde inte riktigt slappna av så jag fick ligga i soffan o mysa.
    


Slottsbad

Igår var vi och badade vid Sundbyholms slott med mormor, morfar, morbror, Emma och Anton. Bada, det är nåt jag gillar och nu fick alla göra det, fast de klagade på att det var kallt i vattnet. Anton var den enda som slapp undan, han är ju så liten än men nästa år ska han o jag ha skoj. 
    
     
Bli kastad upp i luften var så kul att jag vill göra det hela tiden.

  Det är kul att sitta ner i vattnet...

 ...eller spruta vatten på mamma...

 ...sparka boll med morfar är oxå roligt.

 Jag tycker mycket om min kusin och vill gärna hålla honom.  

På kvällen skulle mamma o pappa ut o fira pappas HIO så jag fick sova hos mormor o morfar.

tåg, båt o en massa annat

Vilken dag vi har haft idag, jag mamma o mormor. Tidigt imorse åkte vi in till Västerås och tog tåget till Stockholm. Första gången jag åkte tåg så bara det var ett äventyr, men ett roligt sådant. Sen blev det promenad ner till vattnet och där tog vi Djurgårdsfärjan över till Skansen. Vet ni att det blir mycket bubblor i vattnet när man åker båt?
                           
lite konstigt att åka tåg                    hur nära kan man stå?

På Skansen åkte vi karusell (bilar vad annars), red på Krabat, 24-årig shetlandsponny som inte hade så bråttom, tittade på djur, visste ni att kattungar oxå vill ha nappar när de ska sova?, och åkte turisttåg.

   
Motorer är livet eller....

 
...eller ska det vara andra hästkrafter?

    
    
Vi såg små söta kaninbebisar, gulliga kattungar, sovande grisar, badande sälar och en rolig "padda" (sköldpadda). Och en massa andra djur förstås. Jag försökte jaga ifatt fåglarna men de ville inte bli klappade och inte ville de ha sten heller...

   
Fäbodkille in action. Tänk om jag haft nycklar och kunnat låsa upp alla dörrar. Vad mycket jag skulle sett då.

  Varför gå när man kan åka tåg?

Efter tre och en halv timme, mat och en glass orkade jag inte mera. Somnade gott i vagnen och missade båtturen tillbaka. Vi hann gå på Åhlens innan det var dags att bege sig till tågstationen. Passade på att utforska hela statiionen innan tåget tog oss hem igen.

  
    
Efter lite show på tåget så blev jag trött igen och kröp ihop vid mormors trygga famn och vilade mig lite.
Det är jobbigt att vara ute på äventyr men oj vad kul man har!!!

Sommar o sol...

...äntligen!
Vi packade badväskan o åkte till Campinbadet. Helt själva var vi, mamma o jag, innan Allis kom med sin mamma. Det blev mycket plask och bus. Naturligtvis blev det lite fika med.
   
  
  

Vi såg en liten bäver som simmade, måste ha kommit vilse, en snigel, en fjäril och lite småfisk. Annars var det bara vi och några barn till i farten. 
Nu spöregnar det. Vilken tur vi hade som åkte i morse när solen sken. Hoppas vi kan åka o bada imorgon med.  

Busborgen



Ja idag invaderade jag o Allis Busborgen för första gången, men inte sista, tillsammans. Efter två timmar var våra mammor alldeles svettiga. Men kul hade vi alla fyra. Mammorna tyckte vi kunde hålla oss till småbarnsgrejerna men inte ville vi det. Här kunde man ju utforska hur mycket som helst. Bara hänga på, morsan!

  Vi hoppade i både stora o lilla hoppborgen.

  Vi klättrade o åkte kana både hos de små o stora.

  Bästa stället. Här kan man skjuta bollar. 

RSS 2.0