sjuk pappa

Igår insjuknade Anders i förkylning o Filip är snorig sen i måndags. Här rullar dagarna på med babysim, mat hos farmor, dagis och öppna förskolan. Skulle behöva städa o plokcka undan men det är ju så förbaskat tråkigt för det är ju lika rörigt igen bara efter en kort stund. Då är det roligare att gå bort och snacka lite strunt.
I tisdags var det korvgrillning ute på öppna förskolan. Solen sken och var man bara i lä så var det riktigt varmt. Annars fick man ju en riktig chock på morgonen när man fick skrapa rutan på bilen. Var det bara jag som missat att det skulle bli så kallt??? Nåja, vintern är ju på väg så vad annat kunde man vänta sig. På korvgrillningen kom det massor med folk. 39 barn tror jag att det var och lägg då till en massa vuxna oxå. Fullt hus kan man säga! Många sånger blev det vi skulle sjunga. Filip hade kul och byggde koja och busade i bollhavet med prästen Klasse.
 Noel får skedmassage av farmor.

 Filip på väg till dagis med matsäck i ryggsäcken. Dax för storbarnsutflykt.

    

Noel har hunnit med att få sin andra vaccinationsspruta. Aj aj aj det gjorde ont. Men jag tror att han ska på spruta varje dag för han somnade kl 19 och sov sen i 12 timmar bara med uppvak för mat två ggr. Härligt!!!
Kände mig ganska utsövd när jag vaknade i morse.


klätterapa

Igår var vi först till öppna förskolan och lekte hela förmiddagen sen träffade vi Allis och Ullis på café för fika och lek i lekparken. Det var två klätterapor vi hade med oss. Nu har de blivit så stora så de klarar av nätet som tar de upp till stora lekställningen. Jippi tycker de, och vi suckar. Nu är det höga höjder de är uppe på. Men roligt har de!!! Blev överraskade av en störtskur och fick skynda oss hem. Idag har Anders och Filip tagit bilen till Strängnär för att köpa lera och godis. Jag och Noel passar på att stryka lite. Stora delar av familjen känner sig lite hängiga och förkylda. Har ingen lust med förkylningar nu.

   

mammalyx

Igår var jag och Noel på barnvagnsbio. De visade The proposal med Julia Roberts. Helt ok film, typisk tjejfilm med lyckligt slut. Det var mammalyx i liten skala. Ska vi helt klart göra om.

 Noel in action.

Individer

Kan inte mer än säga att mina två guldklimpar är två helt olika individer med olika personligheter. Filip var alltid så lätt. Han sov där man la honom och var lugn och harmonisk medan Noel är en envis liten rackare. Har han bestämt sig för en sak så ger han sig inte trots att han är så liten. Somna ska man göra i nåns famn och helst mammas. Men sitt glada, charmiga skratt och leende har båda. Och glimten i ögat.

  
Filip 5 månader, 7,7 kg 67,5 cm       Noel 5 månader, 6,2 kg, 62,5 cm


Fy bubblan

Skrev förra gången att söndag morgnar är en favorit men kan nu tala om att söndag eftermiddag är det motsatta. Då är Noel trött, har svalt en massa vatten och när han somnar vaknar han och kräks vatten. Det blir en hel del vankande och bara små korta sovstunder. Det får till följd att på måndagen är man mer eller mindre ett vrak. Men men, det är ju bara en period... Varför klaga.

I lördags var Filip med mormor o morfar till Parken Zoo på metalldag. Allt var gratis och de hade en underbar dag som det verkar. Här hemma försökte vi få en del gjort. Kontakter böts ut och det städades. Bra kämpat!!!


Doktor

I går var det dax för föräldrarmöte på dagis. Det vankades diskussion om maten med den ansvarige och det var kul att se när hon ställdes mot väggen av en kunnig förälder. Det hade hon nog inte väntat sig. Ingen glass på fredagar för fetman från Amerika är här - det finns väl andra saker som är värre än den lilla pinnen. 

I dag var det så dags för den andra sprutan för Noel samt läkarbesök. Sprutan får vi vänta ytterligare nån vecka på för det ska helst ha hunnit gått två månader mellan tillfällena men doktorn fick vi träffa. Noel la på stora charmoffensiven och pratade för fullt. Stetoskopet ville han gärna smaka på. Godkänd pojke blev betyget och en massa skratt och leenden.
62,5 cm lång och ca 6,2 kg. Liten blir till stor.

     

Det händer mycket i Noels liv just nu. Han plockar med saker och upptäcker med både händer och mun.
Bada är underbart. Man ser hur han njuter. Ligger och sjunger för sig själv medan benen och armarna går i ett. Söndagmorgnar är en favorit när vi får åka till Kolbäck och simma.

Filips hööjdpunkt i veckan är nog när det är gympa. hela han spritter av liv och efter en timme är han alldeles svettig. Det är en fantastisk syn när hela hallen är fulla av små kottar och föräldrar som på ett eller annat sätt är engagerade i balansgång, klättring etc. Full koncentration hos de flesta. Flickorna i söt gymnasitkdräkt med tyllkjol och killarna i fotbollsdräkt. 

 

Bilen är fixad. Batteriet var stendött så vi fick köpa nytt. Sen är det ju bra om man kommer ihåg att koppla in alla kablar.

Home alone

Anders är borta i helgen, golfresa med killarna. Så jag o killarna är home alone.
Igår tittade mormor förbi och hjälpte till i trädgården, med assistans av Filip. Det var ett kärt återseende för Filip för han ville inte att mormor skulle gå hem. Det var ju ett tag sen de två hade chans att leka med varandra.

 

Noel fick mat för första gången igår, biff stroganoff var en höjdare och persika till efterätt är mums.

 
Kladdigt är bara förnamnet men lika glad är han för det.

Nu ska det bli frukost och sen blir det bad.

Åren går men minnena består

Tänk att det igår var 8 år sedan terroristerna fick spel i USA. Det är en sån där dag man bara minns. Det finns vissa såna. När Palme blev skjuten är en annan och självklart när mina pojkar föddes. Noels klarare än Filip pga att då hann vi inte med nån smärtlindring.

11 september 2001 kom Anders och hämtade mig på jobbet, vi skulle åka till Anett på kalas. Det första han frågar är om jag hört vad som hänt. Men helt ovetandes hade vi jobbat hela dagen och inga föräldrar (jobbade på dagis då) hade heller sagt nåt. Det kändes lite märkligt. Men vi blev snabbt uppdaterade via TV.

Palmes död läste jag om på texttv och fattade ingenting när det stod att Ingvar Carlsson var ny stadsminister.
Mina föräldrar trodde mig inte när jag sa vad som stod.

En annan tragisk händelse var tsunamin. Då satt jag o Anders i bilen på väg upp till Norrland. Då fattade vi inte vidden av det som hänt utan blev mest trötta på allt tjat om det på radion.

Under Noels födelse lyssnade jag på radio och sista timmen när värkarna äntligen satte igång spelade de melodifestivallåtar och den sista innan han kom ut var Måns Zelmerlöv "Hope and Glory".

Filip behövde lite hjälp ut och med ett rejält tryck på magen kom han ut med ett plopp och fick en kanyl i pannan men var snabbt uppe och tittade sig omkring. Nyfiken redan då!!!

fredag

Lillbilen vägrar starta. Vi som nyss pratade om att vi låg bra till ekonomiskt.

Idag har vi varit på Erikslund och Filip har handlat för sina födelsedagspengar. Vad tror ni att det blev? Naturligtvis några tunga maskiner.
Noel fick en haklapp för han grisar så mycket när han tigeräter.

 
Luggproblem avhjälpes med hårspänne.


Fingrar smakar mums!

en dag i bilder

En dag på Öppna förskolan kan se ut så här.

   
Noel blir stadigare för var dag som går.

  
Filip har blivit pappa.

 
Antingen går man balansgång på kanten eller så gör man en volt.

 
Pyssla är roligt!

 
Två trötta killar.

bygglov i byn

Denna vecka spelas bygglov in i sura. De ska göra om uppehållsrummet på högstadiet. Skolan ligget mittemot Filips dagis, så nu möts man av kameror när man kommer.  



Gårdagen var ett helvete. Jag led av sömnbrist och Noel ville inte sova utan var mest arg eller använde sin högsta stämma. Men idag är allt lugnt igen. Tror han kände av att jag blev stressad. Idag lämnade vi hemmet och gick till öppna förskolan. Noel sov länge i vagnen (kors) så jag hann både fika o prata strunt.

   

Efter lekstund i gymmet och mat så somnade han gott igen och sov 2,5 timme. Härligt!!!



Nu är Filip o Anders ute, Noel har ätit mat, frukt och flaska (vet inte var det fick plats). Snart ska vi göra oss klara för natten.

Tusen tack!!!

Ja så har då våran lilla prins blivit döpt och fått sitt namn officiellt. Tack till alla er som var med och delade denna underbara stund med oss och tack för alla fina presenter som han fick. Tycker att det gick över förväntan för när det är barn med i spelet vet man aldrig vad som kan ske. För er som inte kunde vara med kan jag berätta att Noel sov sig igenom dopet och Filip var på upptäcksfärd, överallt - tom i predikstolen. Vaktmästaren hade sagt innan att vi skulle låta honom gå runt om han ville så det fick han väl göra. Men lite nervös var jag att han skulle få med sig någon kompis och börja busa. Nu fick vi höra att det var kul med lite liv i kyrkan. Måste säga att jag avgudar den prästen vi hade. Han var lugnet själv och ingav en sån trygghet att all oro bara försvann. Hans bevingade ord var "ni behöver bara följa med i det som händer". och allt som skedde visste vi inte om. Trots en del misstag så är nu Noel döpt och rätt namn blev det.  

  
I kyrkan ska det sjungas och Filip vill oxå ha en bok.

    

 
Trots vatten på huvudet fortsatte Jonathan Noel att sova.

  
Allt klart. Dax att vakna.

    
Noels underbara faddrar, Thomas och Susan. Valda med omsorg.

  
På upptäcksfärd.

 
Vilken tur att vi kunde utnyttja Öppna förskolans lokaler.

  
Noel verkade nöjd hos både Amanda och farmor Gun.

 
Vi hade hjälp med presentöppning.

När allt var över var alla trötta och det var skönt att krypa till sängs. Killarna somnade bums men själv låg jag vaken mesta delen av natten. All spänning släppte och det snurrade av tankar i mitt huvud. Jag är stolt över mina 2 underbara barn. Älskar de äver allt annat här i världen. Eller som vi brukar säga här hemma "älskar dig ända upp till stjärnorna och tillbaka igen"!


klara

Nu är allt klart. Bara vänta in tiden. 

Prins Noel

Jag såg själva livet i dig när du kom
Jag såg hela himlen bakom
Du var allt som mirakel betytt
Och jag kände hur jag föddes på nytt

I rummet omkring oss stod änglarna tätt
De log emot oss på sitt himmelska sätt
Skyddade sin gåva till mig
Och jag tackar Gud för att han sänt dig

Du är Prins av lycka
Prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte först, inte störst, men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
min älskade lilla prins

Jag önskar du får precis det du vill
Jag önskar dig världen och himlen därtill
Vet att livet väntar på dig
Och att jag alltid ska finnas för dig 

Du är Prins av lycka
Prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte först, inte störst, men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
min älskade lilla prins

Vinden viskar ömt ditt namn
och viskar kom och lek
Full av skratt, mitt hjärtas skratt
och stora kärlek

Du är Prins av lycka
Prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte först, inte störst, men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
min älskade lilla prins


En helt underbar text av Linn Maria Wågberg. Den säger allt!!!





Trafikdag med Pappa å Filip

http://www.facebook.com/album.php?aid=102217&id=748992831&l=b6ff8d4850






Jippi

Allt ordnade sig till det bästa på söndag. Nån måste ha velat det tillräckligt mycket. Att vi sen har fått en toppenpräst gör allt mycket lättare. Inga krusiduller där inte.
Hela förmiddagen har det bakats tårtbottnar men nu är de klara. Trodde inte det skulle gå så lätt och fort. Nu kan vi ta det lite lugnare imorgon. Har sån tur att vi kan duka redan imorgon om vi vill. Så blir det bara lite pyssel på söndag.
Nu ska vi fredagsmysa hela familjen.

Blommor i fång

Igår var jag på blomkurs. Första sedan Noel kom. Vi var bara två stycken som kom så det blev privatundervisning. Vi fick även frossa i blommor för de skulle ju gå åt. Frodiga sensommarbuketter blev det och trots lite kramp i fingrarna och lite pickel så blev jag riktigt nöjd med slutresultatet. Det får bli bordsdekorationerna till dopet har jag tänkt.
 

Igår hittade Noel sina händer på ett nytt sätt. Han satte den framför sig och såg helt fundersam ut vad det var som fanns där. Idag vinkar han med den framför sig. Nu greppar han saker som man ger till honom förut har han sett mest förvånad ut.

Idag var vi till Källmoragården och tittade på allt till dopfikat så nu ska allt vara under kontroll. Bara en sak som vi hoppas ska ordna sig till kyrkan. Håll tummarna!!! 

fotosmile



Idag har jag o Noel varit och tagit kort för en tävling, Västerås bästa fotosmile. Så alla ni därute. Ta vägen förbi Barnens hus och rösta på bidrag 24.

Nu väntar vi på prästen och mormor o morfar.

RSS 2.0