tält o äventyrsgolf

Här har det varit några bråda dagar med saker som skulle ordnas inför semestern. Det var bla bankbesök och då fick ungarna vara hemma med mormor o morfar. Därefter blev det 40 års kalas hos Thomas. Dit kom även Emelie o Joel med familj. 4 ungar i en tvåa... det gick så bra. De hade kul och när vi åkte hem undrade de alla när vi skulle kunna ses igen.
I fredags hade Filip o Anders en em för sig själva. De var på Media Markt o spelade spel o sen var de på Hälla o spelade äventyrsgolf. På kvällen skulle de sova i tält men det blev bara Anders som sov där för lite läskigt tyckte Filip att det var. Men de hann iallafall fredagsmysa i tältet med spel o ostbågar.
Idag har vi packat och gjort klart inför avfärd imorgon. Noel fick följa med mormor o morfar till Ramnäs på hantverksdagar. På em tog Filip cykeln själv ner till mormor o morfar. Strax därefter fick jag ett telefonsamtal. Vi fick komma in i huset redan idag om vi ville. Mormor, morfar o Filip har således redan åkt och vi åker i morgon. Det var lite tungt att säga hej då och några tårar kom det. Noel var helt förtvivlad när de åkte för han ville var med Filip o morfar.
Nu är allt klart och vi kan ta det lite lugnt. Ska bli så skönt att få komma bort ett par dagar. Hoppas på mycket sol o bad.

Ha det gott!!!

Sala

Idag startade morgonen tidigt med Filips sista besök hos logopeden. Sen drog vi vidare till Salas lekpark och där sken solen hela dagen. Kusinerna lekte i tre timmar och vi träffade även på Emelie o Joel som ville vara med o leka. Fick bli lunch på Mc Donalds o nu tittar vi på film o myser, sen ska vi visst hoppa studsmatta tycker Noel.

Finns en sån mysig park brevid lekparken o där fikade vi innan det blev lek.

Idga vågade Noel sitta o åka rutschkana.

"Alla passagerare gå ombord, nu går tåget till Göteborg."

Filip, Emelie o Joel åker slänggunga.

skrotbil

Lagom till sommaren brukar min bil krångla mer än vanligt. Inget undantag denna sommar. Har upplevt att den skakar och luktar bränt ibland men när Anders tagit den för att se vad somkan vara fel så har den uppfört sig så bra så. Men igår så fick han uppleva allt. Den både skakade och det kom rök. Tur i oturen så var han på väg till vår "bilmek" så nu står den där för att bli lagad. Det var nåt med nån broms som ligger i. Hoppas bara den håller över semestern iallafall. Ni kan tro att vi längtar efter den nya mer än nånsin nu.
Så den utlovade filmkvällen blev inställd och det fick bli soffmys istället.
Nu har Anders dragit iväg till Hagfors o kommer hem först imorgon. Vi ska ev cykla till mormor. Det är det grabbarna önskar. Både vill visa upp sina nya färdigheter.

En stolt kille som hoppar högt.
 Stolt kille som visat vad han kan.

helgen som gått

Vilken helg vi haft. Det började egentligen med att Anders kom hem i fredags o berättade att han beställt en ny Volvo v 70. Han har fått tjänstebil så nu behöver vi inte köpa en ny utan jag får ta lillbilen istället.

I lördags åkte vi in till Mio o IKEA för att titta på soffa till vardagsrummet men vi kom hem med en soffa till altanen istället. Blev så bra. Nu vill jag in till indiska och köpa lite prylar för att göra det mysigt oxå.
På em kom mormor, morfar o Thomas över för att planera lite inför vår gemensamma semestertripp. Det blev fika i vår nya soffa och sen grillade vi, då tittade även farfar förbi.

Idag har vi varit hemma o pysslat. Filip har även lärt sig cykla själv. Idag bara stämde allt och jag kunde släppa efter en meter och han cyklade glatt iväg. Nu ska han bara lära sig bromsa oxå.
På em var vi ut i skogen och plockade blåbär och kantareller samt slogs med myggorna.
Nu väntar vi på att Anders ska komma hem. Då blir det film o chips för det hann vi inte med igår.

Tjolahopp i lingonskogen!

Äntligen

Idag fick vi så äntligen packa badväskan och åka till stranden. I tre timmar lekte kusinerna i vattnet och i sanden. Vi hann även med att både fika o äta mat innan det drog ihop sig på himlen och när vi satte oss i bilarna kom regnet.
Väl hemma belv det en kort vila för Filip innan han stack ner till Måns för att leka. Noel tittade på Lotta på Bråkmakargatan och jag kunde packa upp innan det blev en varm kopp te här vid datorn.
Fler såna här dagar så kan man känna att det är sommar.

pirater o sjörövare

Idag befolkades Skantzen av pirater o sjörövare. Det var de 4 kusinerna som bemannade båtarna och laddade kanonerna. I två timmar lektes det för fullt och vi kunde lugnt sitta o njuta i solen. Sen blev det lunch på Lustigkulla grillen innan vi åkte hem. Och då kom regnet. Vilken tur vi haft idag!!!

Nu väntar vi på besök från Brasilien.

Badpojkar

spunk

Kan man få spunk för mindre? Nu är jag så trött på detta väder. Jag vill ha sol NU!!!
Igår hade vi en trevlig dag hos mormor o morfar med kusinerna. Det lektes en hel del kan jag säga. På em gick jag o Noel hem för jag märker att han behöver vila en stund eftersom han annars blir mer grinig o tjurig än vanligt. Sen tror jag att han är inne i en växaperiod just nu. Han snubblar på sina fötter o kroppen hänger inte med i alla svängar.
När solen väl tittade fram igår kväll passade grabbarna på att hoppa i poolen. Tänkte göra de sällskap men när de tyckte att det var kallt avstod jag gärna och tog ett varmt bubbelbad istället. Kröp sen ner i sängen o skulle se på Morden i Midsommer men jag tror att jag somnade innan jag landat på kudden.
Får se vad dagen har att erbjuda idag. Och när jag skriver detta så skiner solen. Kors i taket. Nyss både åskade det o regnade. Blir till att packa fikakorgen o på med regnkläder o ta sig ut!!!

honey bee tree

Idag var det åter dax för logopedbesök. Är så kul att se Filip när han är där. Han lyser upp och kämpar verkligen med att få till ljuden och sen vill han ju gärna vinna spelen vi spelar. Han lär sig fort och idag fick han så mycket beröm för att han tränar hemma och är så duktig att lära sig. Tjejen han går hos är så bra. Lugn och inger ett förtroende så man vill visa att man kan och tjatar inte på med övningar när hon ser att han kan utan ger honom nya utmaningar då. Här hemma övar hela familjen så det blir en del spel och städande av munnen. Men mest jobb gör ju Filip. Han övar hela tiden och kommer på sig själv ibland när han glömmer. Av bara farten så läser han och man ser att han tycker det är kul att han kan och förstår. Att andra oxå förstår honom tror jag känns som en lättnad för honom. Han har inte visat så mycket men jag har förstått att det var jobbigt ibland. Är så stolt över min kämpande kille!!!
Efterår var vi till ICA o handlade och sen blev det en tur till Toys r us. Skulle se om de har ett spel som vi spelar hos logopeden som är så roligt. Men det finns visst bara på Toys r us i USA. Vi skulle även handla skydd till Filip nu när han åker inlines. Noel fick ett par hårspännen för just nu vill han vara som mig o ha hårspännen, min lilla Matilda Lovisa.
Nej nu vill vi ha sol så vi kan bada.

soffor o bil

Denna helg har vi varit o tittat på soffor, både till inne o ute på altanen. Otroligt nog så är vi ganska överens om vad vi vill ha, händer inte så ofta annars. Var även en tur till Avesta o tittade på en bil och passade då på att handla nya skor, både vanliga o fotbollsskor, och några träningströjor till Filip. Han växer ju så det knakar grabben.
På hemvägen stannade vi vid Västanfors hembygsgård. Upptäckte att de gjort en vattenlekpark där man kunde slussa mm. Där hade killarna det kul. Blir kanske ett besök till där. "Kanska en dag när vi inte har nåt upptaget" (uppbokat), sa Filip.
Nu får vi snart besök av kusinerna.

Lådbilslandet

Igår hade vi en heldag på lådbilslandet jag o grabbarna. Noel ville köra en glassbil men när inte det fanns valde han den största o längsta eftersom den hade en grävmaskin på släpet. Filip var polis o tänkte hålla koll på att alla skötte sig. (han leker nämligen när han kör) Filips största bekymmer var att alla inte körde på rätt sida av vägen. Noel tyckte det var jobbigt att de krockade med honom så han valde att parkera sin bil tidigare. Trodde då att han inte skulle vilja åka mera men det gjorde han. Men då valde hande andra aktiviterna där alla körde åt samma håll eller traktorerna där det gick lite lugnare till. Filip tror jag tävlade när han körde eller så var det nån lek han höll på med. Jag vet att han var däckupplockare efter en tävling en gång. Då körde han en lastbil.
Filip klängde även runt i äventyrsbanan ett par gånger och vi körde flotte bland vattensnokarna. Karusellen, lekparken, tåget och studsborgen fick även de många besök.
En given favorit är grävmaskinen.
Efter fem timmar smakade det bra med en glass innan vi styrde kosan mot Sura igen.
På kvällen var vi hos mormor o morfar en stund och lekte.

skantzen

I måndags packade vi fikakorgen och åkte till Skantzen i Hallsta. Grabbarna fick leka vid slussen och det kördes en hel del båt av SjörövarFabbe medans den större var utkikspost.

Är så magiskt att gå över bron och se alla näckrosor.

Var naturligtvis tvungen att göra ett besök hos kaninerna på Åsby oxå. Filips favorit är den lejonhuvade bebisen, som han gärna vill ta med hem. Hann även med att handla lite i köttboden.
 "Åh den är så söt"

På em blev det bad i poolen. Själv tyckte jag att det var lite kallt men det verkade inte grabbarna bry sig om.

allsång

Igår hade vi trevligt sällskap av Ullis o Allis. Och det blev mycket lek men inte så mycket bus som jag trott. Att kvällen sen bjöd på sol o värme gjorde inte saken sämre.

Idag har vi varit nere på marknaden i Bruksparken. Vi handlade lite och åkte karuseller. Sen trotsade vi regnet och var med på allsången med visor från Astrid Lindgren. Noel satt glatt i två timmar o lyssnade för vi var även med när de repade före.

Kusinträff i hoppborgen.
 Emil i klättrartagen.

I kväll ska Filip o Anders på bio, Ice Age 4. Jag har fått äran att se Stora Maskiner med Noel.