Kolmården

Det har varit mycket som har hänt några veckor nu och jag kände att jag behövde få komma bort från allting ett tag. Hade även lovat grabbarna en helg tillsammans, bara vi tre. Så jag bokade in en resa till Kolmården med hotell och besök i djurparken. De har specialhelger nu med Bamsetema och en massa olika aktiviteter man kan göra. Filip har alltid velat bo på Vildmarkshotellet och tyckte inte det gjorde nåt att det var Bamsetema.

Så på fredag lunch packade vi bilen och körde till Norrköping. Väl framme på hotellet spanade vi runt innan vi tog på oss badkläderna och begav oss til hotellets spa och bad. Vi badade och bubblade och åkte fors.
Hungriga fortsatte vi till restaurangen där det serverades buffé.
Efter maten blev det bio innan Bamsediscot började. Noel var så prillig o nervös innan eftersom det var hans första disco. Men när det väl började skakade han loss ordentligt. Han brydde sig inte så mycket om att Bamse och Vargen kom o dansade men tog sig en liten kram av Bamse efter en lång stund. Filip tyckte det var för många småbarn så han mös på rummet istället. Efter en timmes dansande tog tröttheten ut sin rätt och Noel ville gå till rummet. Han somnade ganska fort vill jag lova.

Lördag morgon var en grå och disig morgon. Men vad gör det när man får mysa framför en varm brasa med fantastisk utsikt och en god frukost. Vi hann med lite bio och en stund i lekrummet innan vi klädde oss varmt och gick till djurparken.
Det svårast var att komma in i parken. Det tog en stund innan jag förstod hur man skulle öppna grinden med biljetterna. Men väl inne väntade en brant uppförsbacke. Filip som dras med en hemsk hosta  hostade så jag trodde han skulle hosta sönder nåt.
Vi tog en välförtjänt vila inne hos delfinerna. Där hade vi turen att få se när de tränade delfinerna och de bjöd på en hel del konster.
Sedan fortsatte vi våran jakt på djur och frågor (de hade satt ut frågor och aktiviteter efter vägen).
Vi började hos tigrarna. Vi mätte tigern mot grabbarna och såg hur hög den var och eftersom vi var ensamma där kunde de leka med jeepen hur länge de ville till Noels lycka.
Promenaden fortsatte och vi fick se pigga o nyfikna djur som gärna kom ända fram till stängslet när vi kom. Stundtals kändes det som att vi var helt ensamma i hela djurparken. Ingen annan i sikte och bara vi o djuren i tystnaden. En magisk känsla som man inte får uppleva under sommaren.
Vi byggde stora pussel, spelade plockepinn, lekte i kulmården, spanade in Bamses nya värld (ser ut att bli mycket stor o fin) och svarade på en massa frågor.
I Kolluseum fick vi en intressant inblick i elefanternas värld. Deras djurskötare sen 10 år berättade en massa intressanta och roliga fakta. Vi fick se både elefanterna och noshörningarna på riktigt nära håll.
När vi kom till sälarna fick vi se hur de tränade de. Mycket fisk gick det åt.
Vi avslutade vår vandring hos delfinerna. En mäktig avslutning på en rolig dag.

På hotellet igen bytte vi snabbt om till badkläder och hoppade i plurret. Denna dagen var det mycket mer folk så det var lite trång om utrymmet. Noel var trött o sur så när han inte lyssnade fick vi gå upp med en mycket arg liten kille.
Men när det vankades Bamsebuffé i restaurangen var han en glad liten kille igen.
Efter maten spelade vi spel och grabbarna intog lekrummet innan discot började.
Återigen valde Filip att vara på rummet medan jag o Noel skakade loss. Men tröttheten tog överhanden så det blev en kort discostund innan vi somnade gott.

Morgonen därpå blev det en god frukost. Kl 8 var vi i badet igen. Denna gång ensamma. Vilken lyxig känsla. En hel timme bara vi tre. sen började det droppa in några fler morgonpigga. Det blev vattengympa med Lille Skutt och en hel del plaskande innan vi var tvungna att gå upp för Filip ville vara med på Zooskolan.
Under tiden satt Noel o tittade på bio. Dygnet runt visades det bio i lobbyn.
Innan vi åkte hem åt vi lasagne i restaurangen.

Det var tre trötta som satte sig i bilen för att åka hem igen. Det var helt tyst i bilen och ingen frågade när vi var skulle var framme.
Noel har redan önskat sig denna resa igen när han fyller år så jag antar att den var uppskattad och lyckad.