Stockholm

Nu äntligen har vi nytt modem efter en veckas datahaveri. Så nu ska jag försöka ge er en liten sammanfattning över vad vi haft för oss dessa dagar.

Det började i söndags med att vi packade in oss i bilen och for till Stockholm. Stockholm doftar sommar för mig. Har spenderat många sommardagar i min barndom där och nu är det mina barn jag får ge det. Att få packa deras ryggsäck för framtiden med många härliga minnen och upplevelser  är underbart. I Stockholm väntade mormor o morfar hos faster Elisabeth där vi skulle husera dessa dagar. Efter både tunnelbana och Djurgårdsfärja kom vi fram till dagens slutstation, Gröna Lund.
Tala om att få flashbacks när vi gick in genom grindarna. Minnena tog mig tillbaka 5 år i tiden. Det var en rolig dag med både karusellåk och femkamp som övergick i en magisk kväll med DiLeva. Är inget jättefan av honom men denna kväll måste jag erkänna att jag diggade honom. Och ni som känner mig vet att jag tror på det övernaturliga, andar och sånt så när DiLeva sa att vi skulle vända oss mot stjärnorna och önska oss nåt så hängde jag naturligtvis på och ett år senare hade vi fått vårt mirakel. Filip föddes och sen dess är han vår mirakelpojke. Nu var vi tillbaka på platsen och med oss var även vår andra stjärna, Noel.
Grabbarna var på ett strålande humör trots stekande värme. Morfar och Anders var rustade även de med åkband så det var bara att ge sig ut i karusellernas svindlande fart. Och mycket åkande blev det. Noel fastnade för veteranbilarna och Filips favorit var de flygande elefanterna. Radiobilarna var ingen höjdare för Filip som lärt sig att man ska väja för andra blev perplex när det krockades. Vi varvade karuseller med utmaningar och Filip blev lika glad varje gång han fick ett pris, det spelade ingen roll om det var ett suddgummi eller en nalle. 7 timmar senare var det en lika glad kille som hoppade till färjan för att åka hem igen. Han hade nog kunnat vara kvar där hur länge som helst men då var vi stora ganska trötta av värmen. Det var skönt att komma "hem" till Aspudden och få varva ner en stund.  
Men jag håller med Filip, jag vill oxå till karusellerna igen.   

   

   

   

Måndagen bjöd även den på sol, inte helt otippat denna sommar. Att sitta i en varm lägenhet då är ingen bra idé. Vi tog oss ner till parken utanför som har både lekpark, bad och djur. Efter ett par timmars skoj och lunch hemma tog vi tunnelbanan ner på stan. Vi vandrade förbi slottet och tittade på vakterna som var läskiga enligt Filip. Men han snappade upp hur konsigt de gick. Sen hoppade vi vidare genom Kungsträdgården och till Gallerian. Blev både fika och ett besök på BR innan vi åkte hem. Att gå på stan i denna värme lockade inte.

    

Tisdag morgon började molnig men efterhand sprack det upp och solen tittade fram igen. Vi passade på att ta spårvagnen ut till Rosendals trädgård och åt lunch där. Ungarna fick springa fritt i fruktträdgården och Filip tog på sig rollen som barnvakt till Noel. Såg en STOR båt som inte kom in till kaj utan de fick åka liten båt in till hamn. Sjukt stor var båten. På eftermiddagen blev det parken igen. Man märker att Filip är inne i en frigörelseperiod just nu. Han vill gärna gå själv och klara sig själv. "Ge mig lite pengar så kan jag gå själv till leksaksaffären" sa han när han tyckte att vi fikade lite väl långsamt.

   

  

Onsdag = hemresedag. Vi stannade i Tuna Park och rastade och passade på att luncha. Hann även med att reafynda lite.
Väl hemma igen byggde Filip höghus med tillhörande staty. För i Stockholm bor man så och vid alla hus finns det statyer. Stockholm sett ur en liten killes synvinkel.

I lördags var vi tvungna att ta oss in till Västerås och köpa kalsonger till Filip. Helt plötsligt har han växt ur sina. Kan kanske förklara varför han snubblat och spillt ur mer än vanligt. Vi passade på att leka i lekparken och sen titta på Midnattssolsrallyt. I vimmlet hittade vi Micke Persbrandt.



Filip o Anders har även hunnit med en tur till Falun och gruvan med kusiner och fastrar.

Nu har vi tagit tag i Noels nattätning. Två nätter har han varit utan välling och det går hyfsat bra. Ilsken som ett bi blir han och slänger med huvud och kropp och nappen kastar han så långt han kan, sover en liten stund igen innan det är dax för en kamp igen. Efter ca två timmar är det över och vi kan sova gott igen. Nu kan det bara bli bättre.

Imorgon blir det Julita och Pettson o Findus.

Tack o hej, från mej!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0